23948sdkhjf

Minister kan ikke afvise flere klimaafgifter til transporten

Det er nødvendigt med flere klimatiltag, hvis Danmark skal nå sine klimamål, men transportministeren kan ikke svare på, om det betyder flere afgifter til transportsektoren

Selvom transportminister, Thomas Danielsen, har det ambivalent med kilometerafgiften, kan han ikke garantere, at han ikke vil pålægge transportsektoren flere klimaafgifter i fremtiden.

- For et år siden, havde jeg nok ikke forestillet mig, at jeg ville gennemføre en kilometerbaseret afgift, hvis jeg blev transportminister. Jeg kan ikke svare på, hvad vi gør i fremtiden, men vi har ingen aktuelle planer om flere afgifter. Det vigtigste er, at vi lever op til vores klimamål, sagde han, da SCMNews spurgte ind til emnet under Transportens Årsdag.

Ved samme lejlighed afviste ministeren også, at det på nuværende tidspunkt vil blive aktuelt med en ny pulje til indkøb af de el-lastbiler, som mange ser som en del af løsningen på den grønne omstilling.

- Som transportminister har man ikke en kuffert med penge, som man kan dele ud af. Det er noget, der skal forhandles på plads først. Jeg vil ikke afvise, at der ikke kommer puljer igen, for det har jo været en succes. Men jeg kan ikke sige noget endnu, sagde ministeren.

Endnu ikke i mål

Et eller andet skal imidlertid gøres, hvis regeringen vil leve op til målsætningen om at sænke Danmarks CO2-udledning med 70 procent inden 2030.

Ifølge den seneste fremskrivning fra Energistyrelsen vil de klimatiltag, som indtil videre enten er planlagt eller gennemført, resultere i en reduktion af CO2-udledningen på 63,1 procent

I fremskrivningen er der taget højde for, at man de næste år forventer at udvikle teknologier, som kan suge en del CO2 ud af luften. Selv med sådanne teknologier mangler der altså stadig næsten 7 procent, som på den ene eller anden måde skal hentes hjem i de kommende år.

Hvilke klimatiltag, som regeringen vil tage i brug for at sikre de sidste procenter, er umuligt at vide. Men det er nærliggende at tro, at det enten bliver hos landbruget eller transportsektoren. Ifølge fremskrivningen, vil de to sektorer nemlig stå for at udlede 80 procent af den CO2, som er tilbage efter samtlige klimatiltag er gennemført.

Klimaråd anbefaler dieselafgift

Da Klimarådet tidligere i år udsendte deres statusrapport, anbefalede de som udgangspunkt at lægge hovedfokus på landbruget. Rådet anbefalede dog også, at indføre en dieselafgift på 0,53 øre pr. liter.

- Selv med den nye kilometerbaserede afgift er lastbiler altså stadig underbeskattede. På sigt bør målet være en højere kørselsafgift, der tager fuldt ud hånd om de kørselsrelaterede eksterne omkostninger, men indtil da udgør underbeskatningen af lastbiler et vægtigt argument for at hæve dieselafgiften, skrev rådet.

Om regeringen i sidste ender med at følge disse anbefalinger, eller i stedet finder en anden vej er i sagens natur ukendt.

Transportsektoren ender blandt de største klimasyndere i 2030

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094