Mens moderselskabet lider: SAS Cargo lander "tilfredstillende" resultat
Mens truslen om konkurs hænger tungt over hovedet på SAS, ser det anderledes ud hos flyselskabets datterselskab SAS Cargo.
Virksomheden beskæftiger sig med luftfragt - primært i maven på de SAS fly, som fragter passagerer rundt i verden. Og den forretning har tilsyneladende fremgang. Det viser virksomhedens årsregnskab, som netop er blevet fremlagt.
I 2022 landede SAS Cargo et resultat på næsten 340 mio. svenske kroner - svarende til omkring 223 mio. danske kroner. Det er det bedste resultat i fem år og væsentligt over resultatet i 2021, som lå på 182 mio. svenske kroner.
Regnskabsår | 2022 | 2021 | 2020 |
Valuta | mio. SEK | mio. SEK | mio. SEK |
Nettoomsætning | 1658,8 | 1217,2 | 930,5 |
Resultat af primær drift (EBIT) | 433,5 | 234,9 | 36,9 |
Resultat af finansielle poster | 4,2 | 2,0 | -7,7 |
Årets resultat | 339,9 | 182,1 | 12,3 |
Egenkapital | 1171,8 | 831,9 | 649,3 |
Balancesum | 1531,7 | 1118,5 | 787,6 |
Kilde: CVR |
- Markedsforholdene for luftfragt startede gunstig i finansåret drevet af begrænset luftfragtkapacitet og fortsat flaskehalsproblemer i søfragt, men forholdene har under året været påvirket af geopolitiske forhold, samt regelmæssige flyoperationer pga. pilotstrejken i SAS i juli måned, skriver virksomheden i ledelsesberetningen.
De ovennævnte problemer har blandt andet påvirket kapaciteten hos SAS Cargo, som også har været udfordret af, at moderselskabet har taget flere nye fly i brug, med en nedsat lastrumskapacitet. Alligevel ender det godt for omsætningen, som ligesom resultat ligger et godt stykker over niveauet i 2021.
- Omsætningsmæssigt har de fortsat høje fragtrater, som SAS Cargo har opnået, kompenseret for en stor del af faldet i fragtkapaciteten, skriver selvskabet.
Usikre fremtidsudsigter
SAS Cargo beskriver selv resultatet som "tilfredsstillende", men påpeger også i ledelsesberetningen, at de ikke forventer lignende resultater for det kommende år. Her forventes fragtraterne at stagnere samtidig med, at truslen om en recession, kan få efterspørgslen til at falde.
Virksomheden estimerer ikke noget konkret tal, men oplyser, at de trods forventningerne om nedgang regner med at kunne fremvise “et betydeligt positivt niveau”, når næste regnskab skal indleveres.
SAS Cargo påpeger dog, at forventningerne til det kommende år er præget af store usikkerheder, som følge af udviklingen i inflationen, efterspørgslen, brændstofpriserne og den geopolitiske situation.
SAS kollaps truer
Selvom fremtiden altså er præget af en del udfordringer og usikkerheder, kan virksomhedens største problem meget vel vise sig at være den ustabile situation hos moderselskabet.
- Det kan ikke udelukkes, at SAS på længere sigt kan blive ude af stand til at indfri dets forpligtigelser, skriver selskabet og fortsætter:
- Som helejet datterselskab i SAS-koncernen påvirkes SAS Cargo Group direkte og indirekte af ovenstående situation, da SAS-koncernen udgør den enkeltstående største leverandør til selskabet og udgør samtidig selskabets væsentligste tilgodehavende.
Virksomheden slutter dog ledelsesberetningen af med at understrege, at SAS Cargo i følge de nuværende prognoser i hvert fald vil være på vingerne de næste 12 måneder.