Mærsk ser spinkle tegn på normalisering for luftfragten
Fortsat høj inflation, høje renter og den usikre geopolitiske situation giver fortsat modvind for væksten. Det kan også mærkes i Maersk Air Cargo. Men Mærsk noterer i sit seneste kundeopdatering, at der nu er tegn på en begyndende normalisering.
Mellem januar og marts i år faldt globale luftfragtmængder med 11,1 procent sammenlignet med samme periode i 2022. Samtidig er kapaciteten vokset med 4,5 procent sammenlignet med samme periode i 2019.
Mærsk vurderer at eksportmængderne ud af Kina er også faldet på grund af en lav efterspørgsel i Vesten
”Ikke desto mindre fortsætter stemningen i virksomhedernes med at stige, samtidig med at andre positive indikatorer, såsom produktion og nye ordrer, er steget til det højeste niveau i henholdsvis ni og 12 måneder, skriver Mærsk til kunderne.
Renter
Renteudviklingen gennem april var noget inkonsekvent, hvor nogle lande oplevede reduktioner på grund af lavere pres på forsyningskæderne, mens andre har set ringe eller ingen ændringer på grund af uforudsigelighed på udbud og efterspørgsel.
Flybrændstof
I mellemtiden har priserne på jetbrændstof i Europa svinget mere end normalt på grund af den kommende sommerrejsesæson og strejkeramte raffinaderier i Frankrig i forbindelse med strejker.
Prisudviklingen er stadig svær at beregne, idet gennemsnitsprisen i april var USD 2,5 pr. gallon.
Strejker
Som allerede nævnt har strejker påvirket forsyningskæderne i flere lande i sidste måned. Det har ført til flyaflysninger eller betydelige forsinkelser, især i Tyskland, Storbritannien og Frankrig.
Mærsk lover kunderne, at udviklingen vil blive fulgt tæt og at kunderne vil blive informeret om enhver udvikling, der potentielt vil påvirke deres forsyningskæder.