Ny IRU-politik for chaufførmangel og immigration
Den internationale vognmandsorganisation IRU sætter i dag fredag en ny politisk kurs på fire nøgleområder. Det sker med vedtagelsen af et nyt politisk charter, der formulerer den internationale paraplyorganisation politiske holdninger i forhold til chaufførmangel og immigration, autonome køretøjer, og endeligt et helt nyt charter for vejtransportens beredskab og rolle i krisesituationer.
Krise-chartret er indført på baggrund af erfaringerne fra de voldsomme og tragiske jordskælv, der ramte Tyrkiet og Syrien i februar i år.
Det nye politiske charter for IRU bliver underskrevet i dag fredag ved en ceremoni i Geneve. Det nye policy-papir for IRU er navngivet Charter 75, fordi IRU kan fejre 75 års fødselsdag.
- IRU-medlemmer har stemt for at løse vigtige udfordringer i vejtransportsektoren og forstærke, hvordan industrien hjælper andre i krisetider. Radu Dinescu, præsident for IRU
IRU-præsident Radu Dinescu udtaler i en pressemeddelelse:
- IRU-medlemmer har stemt for at løse vigtige udfordringer i vejtransportsektoren og forstærke, hvordan industrien hjælper andre i krisetider. Jeg opfordrer FN, internationale organisationer, regeringer og vores sektors partnere til at arbejde sammen med os omkring chaufførmangel og udfordringer med autonome køretøjer og bakke os op ved at tilslutte sig til os ved at at underskrive IRU Charter 75.
Pligt til at hjælpe
De seneste år har set en global pandemi, krig i Europa og andre steder og tragiske naturkatastrofer, herunder det nylige jordskælv, der har ramt Türkiye og Syrien. I alle tilfælde og lande blev vejtransporten øget for at hjælpe ofrene og dem, der blev berørt af disse begivenheder.
Med fokus på sektorens reaktion på disse kriser, styrker IRU Charter 75 vejtransportsamfundets forpligtelse til at hjælpe med at redde mennesker, genopbygge ødelagte samfund og gøre mobilitetsnetværk og forsyningskæder mere modstandsdygtige og bedre i stand til at modstå fremtidige chok.
Immigration og chaufførmangel
Manglen på chauffører er ganske vist faldet det seneste års tid. Men den er fortsat massiv og IRU har længe efterlyst bedre muligheder for lovligt at rekruttere arbejdskraft fra udlandet – især fra lande uden for EU.
Det er baggrunden for IRU’s nye charter, hvor IRU opfordrer til global koordinering og samarbejde om lovlig grænseoverskridende arbejdsindvandring for at hjælpe sektoren med at tilpasse sig arbejdsmarkederne.
Den kroniske mangel på professionelle bus-, bus-, lastbil- og taxachauffører accelererer og påvirker tjenester fra lokale skolebusser til globale forsyningskæder. En løsning er at gøre det muligt for lovlige indvandrere, herunder flygtninge, der er kvalificerede chauffører, at arbejde lettere i erhvervet.
En opdatering af IRUs holdning til sikker og sikker drift af autonome køretøjer i kommercielle tjenester blev også vedtaget, herunder nye punkter om juridisk ansvar, dataindsamling, software og vejinfrastruktur, skriver IRU