”Spontane” og kortvarige lastbilblokader hæmmer trafikken mange steder i landet
Selv om arrangørerne i Vejskatskomitén inden weekenden aflyste de varslede lastbilblokader, så nagede tvivlen i dele af transport- og logistikbranchen om blokaderne reelt er aflyst.
Den nu officielt aflyste protestaktion var rettet mod regeringen og et bredt flertal i Folketinget, der vil indføre en omstridt kilometerafgift på lastbiler i Danmark.
Selv om de planlagte lastvognsblokader af tilkørsler til motorvejsnettet på mandag 15. maj officielt er aflyst - efter politiet fastslog, de ville være ulovlige - så advarede Danske Speditører mod at tage aflysningen for gode varer.
En tvivl, der i aftes viste sig at være velbegrundet.
Speditører tvivler
Danske Speditører opdaterede torsdag medlemsvirksomhederne om, at lastbilblokaderne var aflyst. Men samtidig advarede brancheorganisationen medlemmerne mod at antage, at risikoen for en blokade i dag mandag var væk.
- Vi kender ikke på nuværende tidspunkt omfanget af den blokade, som er bebudet den 15. maj 2023. Noget tyder på at blokaden ”smuldrer”. I hvert fald har arrangørerne trukket sig fra arbejdet med tilrettelæggelsen, skriver Danske Speditører og tilføjer:
- Men reelt ved vi ikke i hvilket omfang blokaden vil blive holdt – endsige indenfor eller udenfor lovens rammer. Danske Speditører
- Men reelt ved vi ikke i hvilket omfang blokaden vil blive holdt – endsige indenfor eller udenfor lovens rammer. Vi har derfor heller ikke konkret indtryk af om, og i hvilken grad den konkret vil påvirke den praktiske trafikafvikling, herunder i relation til påvirkning af logistikken.
Danske Speditører opfordrer medlemsvirksomhederne til at holde øje med udviklingen via dagspressen, samt nyhedsbreve fra Danske Speditører.
Brancheorganisationen lover at følge udviklingen tæt.
Force Majeure
Speditørerne vil – lige som mange andre erhverv – blive ramt direkte af eventuelle blokader, hvis de ikke kan levere fragterne rettidigt, hvis lastbilblokaderne. For sen levering vil ofte være et brud på den kontrakt, som speditøren – og for den sag skyld også for de lastbilvognmænd, der udfører transporten – har indgået om fragten.
Men såfremt speditøren eller transportøren ikke har haft nogen mulighed, for at forudse og afværge eventuelle forsinkelser, kan der foreligge en såkaldt Force Majeure-situation, som kan fritage transport- og logistikvirksomheden for erstatningsansvar.
Interesserede kan læse mere om Force Majeure på Danske Speditørers hjemmeside.
Protestaktion fortsætter
Nyt vognmandsmøde i dag mandag skal sætte kursen for kampen mod kilometerafgiften.
Over for TV2 har en gruppe vognmænd inden weekenden meddelt, at demonstrationen i dag mandag er aflyst. Det blev aftalt på et møde i Padborg torsdag aften, hvor et større antal vognmænd afholdt møde om en videreførelse af protesterne mod kilometerafgiften.
Men vognmændene vil angiveligt afholde et nyt møde i dag mandag, for at diskutere, hvordan protestaktionerne kan videreføres.
- Der kommer ikke nogen demonstration mandag; men kampen er ikke slut. Der er et nyt møde mandag formiddag, hvor der bliver truffet en ny beslutning, udtalte vognmand René Spang Jørgensen til TV2 efter mødet i Padborg
Men udmeldingen fra Padborg er blevet overhalet inden om af den angiveligt spontane protestaktioner, der har ramt trafikken flere steder i land siden kl. 21. i aftes.