DHL hælder biofuel på Formel1-lastbiler
Pakke- og ekspresgiganten DHL er sponsor til dette års Formula 1®- racerløb og stiller med 18 nye biobrændstofdrevne lastvogne, der skal bidrage til logistikken ved den absolut mest prestigefyldte motorsports-serie i 2023.
Sponsorstøtten skal ifølge DHL bidrage til omstillingen af Formel 1 til netto nul CO2-udledning fra 2030.
De 18 lastvogne kommer dog kun i brug i forbindelse med de racerløb, der gennemføres i Europa.
Ifølge DHL vil den biobrændstofbårne logistik reducere CO2-udledningen med minimum 60 procent, sammenlignet med en tilsvarende diesellastvogn.
De 18 reklame lastvogne er naturligvis malet i DHL farver med det det grønne løv, der signalerer at vogntoget er klimavenligt.
Der er tale om lastvogne almindelige diesellastvogne, der er i stand til at køre på klimavenligt brændstof – nærmere bestemt HVO-diesel- der er baseret på organisk affald.
Det skriver DHL i en pressemeddelelse, hvor selskabet beskriver sig selv som en leder inden for grøn logistik.
Lastbilerne skal som nævnt køre på HVO i Europa. Der er nærmere bestemt tale om 2. generations biobrændstof i form af HVO100, der lever op til EN15940-standarden.
Paul Fowler, der er leder af DHL Motorsports Logistics, fortæller:
- Hver lastbil kan transportere op til 40 tons og den kan køre op til 3.500 kilometer på en tankfuld (1.000 liter) biobrændstof.