Postnord ser fordobling af svindel-beskeder
Hos Postnords kundeservice modtager de omkring 1.000 henvendelser og forsøg på svindel med SMS´er og mail, hvor afsenderen giver sig ud for at være Postnord. Sidste år lå antallet på omkring 500, og der er altså sket en fordobling de seneste 12 måneder.
Det fortæller Henrik Larsen, som er kundeservicechef i Postnord, til Danmarks Radio.
- Det giver os ridser i lakken, fordi der er nogen, som tror, at det er noget, vi sender ud ved en fejl. Så det generer både os, men i øvrigt også vores konkurrenter på pakkemarkedet, og skaber tvivl om, man nu kan stole på de her forskellige dele.
Svindlerne forsøger med de falske beskeder at franarre folk deres kontooplysninger eller logind til MitID. For at sætte en stopper for svindlen vil MitID til at stramme sikkerheden i ny opdatering.
Bring misbruges også
Postnord er ikke den eneste pakkeservice, der bliver misbrugt af svindlerne.
Som SCMNews har beskrevet har måtte pakkeleverandøren tidligere advarer deres kunder om et stime af svindelforsøg, der ligner dem der plager Postnord.
- Vi ser, at mange er opmærksomme og gør det rigtige ved at kontakte os, når de får en sms eller e-mail der virker mistænkelig. Vi vil stadig opfordre alle til at være opmærksomme, måderne hvorpå der kontaktes, ændre sig hurtigt og mange beskeder ser ægte ud med for eksempel korrekte navne på pakkeshops, oplyse Matilda Adelborg, pressechef i Bring dengang.
Hvis du har mistanke om, at du har modtaget en fupbesked, skal du ikke klikke på nogen links, men i stedet slette beskeden.