Ingen EU-løsning på Brenner-knude
Den tunge international lastbiltrafik gennem Brenner-passet har i årtier vakt modstand i Østrig. Derfor har skiftende østrigske regeringer også indført en stribe tiltag, for at begrænse transittrafikken. Derfor er Brenner-passet blevet til en flaskehals for samhandlen mellem Italien i syd og Tyskland i Nord.
Aktuelt holder lastbiler nu i op til 70 kilometer lange køer for at komme gennem de østrigske Alper.
Det får nu den internationale vognmandsorganisation IRU til at kræve konkret handling fra EU for at sikre den frie passage gennem Brenner-passet.
IRU reagerer på et møde i Rådet for transport, telekommunikation og energi i Luxembourg i sidste uge, hvor EU's transportministre diskuterede den frie bevægelighed for varer gennem Brenner-passet, der er en vigtig del af EU’s overordnede vejtransportnetværk.
IRU glæder sig i en pressemeddelelse over de tyske og italienske transportministre har sat spørgsmålet om de østrigske restriktioner på den tunge transittrafik gennem de østrigske alper på dagsordnen i EU. Men samtidig erkender IRU; at mødet ikke førte til nogen løsninger.
Beskyt fri bevægelighed
Under mødet understregede både Tyskland og Italien, at den nuværende situation er uholdbar og forårsager lange grænsekøer. Endnu vigtigere understregede de, at princippet om fri bevægelighed bør beskyttes.
IRU fremhæver også den politiske opbakning i Brenner-spørgsmålet fra Bulgarien, Tjekkiet, Litauen, Holland og Rumæniens transportministre.
- Desværre har Østrig ikke vist nogen reel vilje til at løse Brenner-pas-problemet, som har trukket ud i årevis. Raluca Marian, leder af IRU's permanente delegation ved EU
IRU's toplobbyist i EU Raluca Marian udtaler:
- Desværre har Østrig ikke vist nogen reel vilje til at løse Brenner-pas-problemet, som har trukket ud i årevis. Vi bliver ved med at høre om, at jernbane og kombineret transport er løsningen. Men som tiden har vist, kan jernbanen alene ikke bære de mængder af gods, der passerer gennem Brennerpasset. Begge godstransportformer og kombinationer heraf er nødvendige. Køreforbud har forårsaget massive trafikpropper. Køerne når op 70 kilometers længe, og sommerferien er lige om hjørnet. Dette er en uacceptabel situation, for ikke at nævne CO₂-emissionerne. Man kan forestille sig den katastrofale indvirkning af lastbiler, der bevæger sig fremad i sneglefart i timevis, hvilket gør Østrigs holdning endnu sværere at forstå, siger Raluca Marian og tilføjer:
Juridisk værktøjskasse
- Vi værdsætter EU's transportkommissær Adina Văleans bestræbelser på at bringe medlemsstaterne til bordet for at forbedre bæredygtigheden af Brennerpasset og samtidig bevare den frie bevægelighed for varer. Kommissionen bør bruge alle de juridiske værktøjer, den har til rådighed, for at låse op for situationen. Diskussioner er måske ikke nok, tilføjede hun.
IRU har gentagne gange opfordret EU's og nationale politiske beslutningstagere til at handle hurtigt og sikre, at varer bevæger sig problemfrit gennem et af EU's vigtigste transitpunkter, som ser omkring 7.000 lastbilbevægelser om dagen.
Østrigs mobilitetsminister, Leonore Gewessler, har bekræftet, at 5,2 millioner lastbiler passerede gennem Brennerpasset i 2022. En så stor mængde transit kræver en hurtig løsning for at lette transporten af lastbiler på tværs af Østrig, Tyskland og Italien.
En begrænsning af den frie bevægelighed for varer inden for EU har en væsentlig negativ effekt på det indre markeds funktion samt, i Brenner-sagen, på emissionsreduktionsindsatsen og luftkvaliteten.
ITD
Den danske brancheorganisation ITD bad i sidste uge transportminister Thomas Danielsen (V) om at støtte Tysklands kritik af Østrigs begrænsninger på den tunge transittrafik gennem de østrigske alper.