23948sdkhjf

Mød logistikchefen, der forsyner festivalerne med øl

Hver sommer leverer Carlsberg store mængder øl til en lang række arrangementer. Det kræver en streng styring og stor erfaring med logistik at sikre, at ingen går tørstige hjem

I eftermiddag slår Roskilde Festival dørene op for Danmarks største festival.

Arrangementet udspiller sig på dyreskuepladsen, hvor 130.000 deltagere dukker op for at høre musik, feste, spise - og ofte drikke betydelige mængder øl.

Et sådant arrangement kræver naturligvis sine egne forsyningskæder, og her er Carlsberg Denmarks logistikafdeling en vigtig brik. 

Carlsberg logistikdirektør, Sebastian Sigvaldason, er den øverste ansvarlige for leverancerne af øl og vand til festivalen. Han har nok at se til, når festivalsæsonen sætter i gang. I dag er det Roskilde, i sidste weekend var det den fynske festival Tinderbox, og ugen før Copenhell i København.

Sebastian Sigvaldason - Logistikdirektør i Carlsberg Denmark.

Sebastian Sigvaldason er uddannet hos DTU inden for engineering management.

Han har arbejdet med logistik hos Carlsberg siden 2010, og siddet i stillingen som logistikdirektør i snart to år.

Inden da var han direktør for bryggeriets lagerafdeling.

- Vi har et dedikeret event-team, som tager sig af festivaler, havnefester og byfester. I sommerperioden kommer mange af de her events som perler på en snor. Det kræver en rimelig stram styring, at få det eksekveret, så gæsterne ikke går tørstige derfra, fortæller han og fortsætter:

- Det er virkelig en stor tværfunktionel opgave, hvor det handler om at være pragmatisk og finde løsninger, så tingene kan lade sig gøre. Vi er en super vigtig samarbejdspartner for arrangørerne, da det er alfa og omega at sikre sig, at drikkevarer er tilgængelige i god kvalitet.

For Carlsberg betyder de mange arrangementer, at virksomheden leverer årets største volumen i sommermånederne. Alene på et event som Roskilde Festival bliver der drukket omkring 1. mio. liter øl i løbet af den uges tid, som festivalen strækker sig over.

Det kræver en rimelig stram styring, at få det eksekveret, så gæsterne ikke går tørstige derfra. Sebastian Sigvaldason

Skrækscenariet er at løbe tør

For event-teamet og Carlsbergs logistikafdeling begynder forberedelserne til sommerens festivalsæson, når det sidste lys slukker på festivalsscenerne året inden.

- Her evaluerer vi sæsonen for at forberede os på, hvad vi skal gøre anderledes næste år. En af vores vigtigste opgaver er i fællesskab med de enkelte arrangører at budgettere, hvor meget øl de skal bruge. Skrækscenariet for os, ville være, hvis man løb tør for drikkevarer, siger Sebastian Sigvaldason.

En af vores vigtigste opgaver er i fællesskab med den enkelte festival eller havnefest at budgettere, hvor meget øl de skal bruge, så vi sikrer, at kvaliteten altid er helt i top. Sebastian Sigvaldason

Det er noget nær umuligt at ramme den rigtige mængde øl for den type arrangementer, og derfor er Carlsberg nødt til at gå på kompromis og tillade en retur-rate, som er væsentligt højere, end når de f.eks. leverer til detailhandelen.

- Når en festival slutter, så kan man ikke sælge mere, og så skal det hele gøres op. Vores opgave er at sørge for, at retur-raten er så lav som muligt, uden at vi går på kompromis med den tilgængelighed og kvalitet, vi ønsker at have på vores varer på festivalerne, forklarer Sebastian Sigvaldason.

Lettere bliver opgaven ikke af, at efterspørgslen på mange forskellige typer øl er steget det seneste årti. Tidligere kunne man nøjes med at udregne, hvor mange af de helt almindelige Carlsberg øl, der skulle leveres, men i dag forventer mange kunder, at der er flere valgmuligheder i ølhanerne.

Knappe tidsvinduer

En anden udfordring er, at hvert eneste event adskiller sig fra de øvrige. Nogle steder skal øllet leveres med store bulk-trailere, mens det til andre arrangementer fragtes i fustager eller som dåseøl. Samtidig er der forskellige krav til køling under transporten og opbevaring.

- På et event som Roskilde Festival bygger vi et helt logistik set-up på selve festivalen, så vi har vores eget lager og vores eget ordrer-flow, som kan håndtere at levere drikkevarer til festivalens barer, siger Sebastian Sigvaldason.

Og logistikken på en festival skal fungere under lidt andre forudsætninger, end hvis der skulle leveres til en anden kunde. Det er nemlig ikke altid let at få friske leverancer ind på et festivalområde, som ofte er præget af kaos og festende mennesker.

- Du har nogle knappe tidsvinduer. Hver dag er der et tidsrum, f.eks. mellem kl. 6 og 10, hvor de fleste folk er tilbage i deres telte, så man kan køre ind med lastbilerne. Du kan ikke køre en lastbil ind på et festivalområde midt på eftermiddagen. Det ville være fuldstændigt uforsvarligt, siger logistikdirektøren.

Du kan ikke køre en lastbil ind på et festivalområde midt på eftermiddagen. Det ville være fuldstændigt uforsvarligt Sebastian Sigvaldason

For de mest erfarne

For at kunne levere de mange liter øl har Carlsberg brug for at leje ekstra materiel i sommerperioden. Det kræver nemlig rigeligt med trailere, bulk-trailere og lastbiler at fragte drikkevarerne ud til festivalerne og byfesterne rundt omkring i landet.

- Det er en vigtig del af planlægningen at sørge for, at det rette udstyr er tilgængeligt, når vi skal bruge det. Trailer-markedet har været hårdt presset de seneste år, og der har været mangel på både chauffører og lastbiler. Det begynder at løsne lidt, men tidligere har det været svært at sikre sig materiel, medmindre du var ude i rigtig god tid, siger Sebastian Sigvaldason.

Det begynder at løsne sig lidt, men det har været svært at sikre sig materiel, medmindre du er ude i rigtig god tid, Sebastian Sigvaldason

Der er også brug for at hyre flere folk ind i sommerperioden. Samtidig med at være festivalsæson, er sommeren nemlig også feriesæson. Og mens de mange arrangementer kræver de mest erfarne folk, er der brug for arbejdskraft til at levere til Carlsbergs andre kunder, så folk i hele landet kan nyde kolde drikkevarer i sommervarmen.

- Vi har stadig lastbiler, som håndterer de ordrer, der kommer helt upåvirket af om vi har en festival eller ej. Men vi har så stor erfaring med at drive festival-logistikken, at det kører helt separeret uden at påvirke vores leverancer til vores andre kunder, slutter Sebastian Sigvaldason.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.062