23948sdkhjf

Udfordringer står i kø for kontraktlogistikken

Skærpet konkurrence og høj inflation er bare nogen af de knaster, som udbyderne af kontraktlogistik står over for.

Kaos i de globale forsyningskæder er stort set reduceret til at grimt minde og der er rigeligt kapacitet til lands, til vands og i luften. Fragtpriserne er også kommet ned på et tåleligt niveau.

Men når man kommer ind på lagrene, så er billedet mere broget – især når det gælder kontraktlogistikken.

Det fremgår af britiske Transport Intelligence nye rapport Global Contract Logistics.

Som nævnt er inflationen en alvorlig udfordring for udbyderne af kontraktlogistiktjenester. Dertil kommer en skærpet konkurrence om kunderne, der nu har bedre muligheder for at shoppe rundt på 3PL-markedet. Endelig kæmper mange med at finde tilstrækkelig lagerkapacitet.

Det skriver Transport Intelligence i en presseomtale af rapporten, der rummer en prognose for markedsudviklingen i de kommende fem år frem til udgangen af 2027.

”De sidste 12 måneder har bragt et stadig mere udfordrende driftsmiljø for udbyderne af kontraktlogistik. Høj inflation, afdæmpet efterspørgsel, øget konkurrence og pladsmangel på lagrene har skabt en potent blanding af udfordringer for aktørerne i kontraktlogistikbranchen, ”skriver TI.

Prognose

Et lille uddrag af data fra Transport Intelligence viser, at kontraktlogistikmarkedet kun steg med 2,9 procent i 2023. Transport Intelligence forventer, at markedet vil være ligt mere gunstigt i indeværende år med en vækst på 3,8 procent.

Det er ikke overraskende især Asien og Stillehavsregionen, der forventes vokse stærkest. Her er prognosen for 2023 en vækst på 7,8 procent.

Frem mod 2027 forventer TI’s analytikere en gennemsnitlig sammensat årlig vækst på 4,1 procent i kontraktlogistikmarkedet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.172