23948sdkhjf

Bilfabrikant vil sejle grønt

Volvo Cars indgår aftale om mere klimavenlig containerfragt med Mærsk, Kuehne+Nagel og DB Schenker

Volvo Cars sender hvert år et stort antal skibscontainere fyldt med råvarer og halvfabrikata til den svenske bilfabrikants produktion ud på en længere sejltur. Søfragten er hidtil foregået med fossile brændstoffer, men det vil Volvo Cars gerne lave om på.

Derfor har Volvo Cars indgået aftaler med flere transport- og logistikleverandører om at erstatte den fossile bunkerolie med FAME (Fatty Acid Methyl Esters) – et diesellignende brændstofprodukt, der blandt andet produceres på basis af genbrugt madolie.

Ifølge Volvo Cars vil tiltaget reducere CO2-udledningen fra bilproducentens søfragt med 84 procent årligt. Det svarer til en CO2-reduktion på 55.000 tons CO2 om året.

Volvo Cars oplyser i en pressemeddelelse, at den svenske bilproducent er den første i verden, der har taget skridt til at omlægge søfragten til mere klimavenlige brændstoffer.

Volvo Cars understreger, at der ikke anvendes palmeolie i forbindelse med produktionen af FAME-brændstoffet.

- Vi vil bruge bæredygtigt brændstof til indkommende transport i skibscontainere med produktionsmaterialer til vores fabrikker til Europa og Nordamerika, og vores globale søfragter med reservedele Javier Varla, COO i Volvo Cars

- Vi vil bruge bæredygtigt brændstof til indkommende transport i skibscontainere med produktionsmaterialer til vores fabrikker til Europa og Nordamerika, og vores globale søfragter med reservedele. Bæredygtigt brændstof som FAME bringer os ikke helt i mål med at fjerne CO2 fra vores søfragt, siger Javier Varela, der er chief Operating Officer og viceadministrerende direktør i Volvo Cars, og tilføjer.

- Men dette initiativ viser, at vi kan handle nu og implementere løsninger, der opnår væsentlige resultater i ventetiden på langsigtede teknologiske alternativer.

Ingen konkurrencefordel

- Vi ser ikke dette initiativ som en konkurrencefordel, tilføjer Javier.

- Tværtimod ønsker vi også at sætte andre bilproducenter i gang, for at øge efterspørgslen efter klimaeffektive søhavtransporter og etablere vedvarende brændstoffer som en overgangsløsning, der virker. Vi har alle et ansvar for at handle, siger Javier Varela.

Logistiksværvægtere med på vognen

Omlægningen af Volvo Cars søbårne logistik til at sejle på FAME kræver tæt samarbejde med de transport- og logistikudbydere, den svenske bilfabrik anvender.

Vi har arbejdet på dette initiativ sammen med vores logistikpartnere Maersk, Kuehne+Nagel og DB Schenker. Disse logistiktjenesteudbydere er alle fra 1. juni 2023 skiftet til bæredygtigt brændstof i et omfang, der svarer til Volvo Cars forbrug af søfragt.til svarende energi, der er nødvendig for alle containertransporter udført for Volvo Cars.

- Når vedvarende brændstof ikke er tilgængeligt på en specifik forsendelse, bliver vores tildeling af vedvarende brændstof i stedet brugt af logistikpartneren til en anden kundes rute et andet sted, så den samlede nedskæring i fossilt brændstofforbrug holdes på niveau med faktisk brug i containerskibe. Metoden, der kaldes massebalancering, bliver regelmæssigt kontrolleret af en uafhængig instans, for at sikre, der faktisk bliver anvendt bæredygtigt brændstof i et omfang, der svarer til Volvo Cars forbrug.

Ingen fødevarer

Selv det vedvarende brændstof er certificeret og produceres ifølge Volvo Cars ikke i konkurrence med fødevareafgrøder. Det er derfor bæredygtigt i overensstemmelse med EU's direktiv om vedvarende energi.

- Vi udforsker løbende muligheder for bæredygtighed på tværs af alle aspekter af vores forsyningskæde og på tværs af vores overordnede forretning. Vores liste over initiativer bliver ved med at vokse, mens vi arbejder hen imod vores ambition om at blive en klimaneutral virksomhed i 2040, siger Javier Varela.

Volvo Cars har som erklæret mål, at reducere selskabets operationelle emissioner – herunder logistikken - med 25 procent i 2025.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.128