23948sdkhjf

Dansk logistikkoncern investerer i udvikling af elektrisk fragtfly

Inden for de næste fem år vil logistikkoncernen Danx Carousel implementere de elektriske fly Electron 5 i deres flåde

Den danske logistikkoncern Danx Carousel Group investerer i den hollandske virksomhed Electron Aerospace.

Det oplyser virksomheden i en pressemeddelelse.

Electron Aerospace arbejder for tiden på at udvikle det elektriske fragtfly Electron 5, som kan transportere 500 kg gods over 500 km på en enkelt batteriopladning.

- Selvfølgelig er bæredygtighed den drivende kraft bag vores investering i Electron, men ved at inkludere Electron 5-flyet i vores drift vil også skabe operationelle forbedringer, udtaler Lars Ryssel, Chief Solutions Officer i Danx Carousel.

Electron 5 kræver en relativ kort landingsbane og kan derfor lande i lufthavne der er for små til mange andre fragtfly. Dermed giver flyet mulighed for, at komme tættere på den endelige leveringdestination.

- Evnen til at lette og lande tættere på vores afhentnings- og leveringspunkter vil forkorte rejsetiderne og gøre det lettere at servicere svært tilgængelige områder, siger Lars Ryssel.

Selvfølgelig er bæredygtighed den drivende kraft bag vores investering i Electron, men inkluderingen af Electron 5-flyet i vores drift vil også medføre imponerende operationelle forbedringer Lars Ryssel, Chief Solutions Officer i Danx Carousel

Bedre en bæredygtigt brændstof

Danx Carousel Group er ejet af kapitalfonden Axcel og har specialiserer sig i natlevering af tidskritiske reservedele til særligt autobranchen.

Her er flyfragt ofte den eneste reelle mulighed for at udføre opgaven. Ligesom resten af transport- og logistiksektoren kæmper virksomheden imidlertid for at gennemføre en grøn omstilling, og koncernen har en målsætning om at reducere CO2-udledningen med 40 pct. inden 2035.

Her er teknologier som elfly eller bæredygtige flybrændstoffer altafgørende.

- Baseret på vores analyse mener vi, at små elfly vil klare sig bedre end konventionelle fly, der bruger bæredygtigt flybrændstof (SAF), og hybridfly, når det gælder omkostninger pr. kilogram, transit tid og kulstofemissioner, udtaler Lars Ryssel,

Små elfly vil klare sig bedre end konventionelle fly, der bruger bæredygtigt flybrændstof (SAF), og hybridfly Lars Ryssel, Chief Solutions Officer i Danx Carousel

Electron 5-modellen forventes at komme på markedet i 2027, og Danx Carousel forventer at tilføje flyet til deres flåde inden for de næste fem år.

Det fremgår ikke af pressemeddelelsen, hvor mange penge logistikkoncernen reelt har smidt efter de elektriske fragtfly.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.079