Slapt luftfragtsmarked uden udløbsdato
Der er ingen tegn på bedring i det globale luftfragtsmarked. Det bekræfter to store luftfragtsspeditører over for The Loadstar.
Både i Bolloré Logistics og i Geodis er forventningen, at det nuværende luftfragtsmarked vil fortsætte langt ind i tredje kvartal og formentlig længere.
- Der er på nuværende tidspunkt ingen tegn på betydelige forbedringer i efterspørgslen. Selv om vi kan forvente en bedring i markedet frem mod afslutningen af højsæsonen, så forventer vi tidligst en reel vækst i 2024 – i bedste fald, siger Martin Neuville, der er EVP i Geodis, til The Loadstar.
Her bekræfter luftfragtchefen i Bolloré Logiscs, Claude Picciotto, den nedslående prognose for markedsudviklingen.
Der er naturligvis regionale forskelle i markedsudviklingen – målt i volumener og fragtrater. Claude Picciotto vurderer at luftfragtstrafikkerne fra Asien-Stillehavet til Nordamerika, Asien-Stillehavet til Nordamerika og Nordamerika til Europa er hårdest ramt.
Omvendt er trafikkerne mellem Asien-Stillehavet og Mellemøsten og Sydøstasien, Asien-Stillehavet til Afrika, og Nordamerika til Afrika, og Nordamerika til Mellemøsten og Sydøstasien, der mindst påvirket af det sløve luftfragtsmarked.
Covid-kollaps
Udviklingen er særlig markant på trafikkerne over Stillehavet, hvor volumener og fragtrater steg voldsomt i kølvandet på corona-pandemien og de stimuligpakker, der fulgte. Derfor er situationen her – ifølge Neuville – noget, der ligner et egentligt kollaps.
En anden factor, der bidrager til det alt andet end sprøde luftfragtsmarked er øget luftfragtkapacitet på passagerfly. Især på ruterne over Atlanterhavet.