23948sdkhjf

Slapt luftfragtsmarked uden udløbsdato

’Boblerne’ er gået af det globale luftfragtsmarked, der tynges af en slap efterspørgsel og dalende priser

Der er ingen tegn på bedring i det globale luftfragtsmarked. Det bekræfter to store luftfragtsspeditører over for The Loadstar.

Både i Bolloré Logistics og i Geodis er forventningen, at det nuværende luftfragtsmarked vil fortsætte langt ind i tredje kvartal og formentlig længere.

- Der er på nuværende tidspunkt ingen tegn på betydelige forbedringer i efterspørgslen. Selv om vi kan forvente en bedring i markedet frem mod afslutningen af højsæsonen, så forventer vi tidligst en reel vækst i 2024 – i bedste fald, siger Martin Neuville, der er EVP i Geodis, til The Loadstar.

Her bekræfter luftfragtchefen i Bolloré Logiscs, Claude Picciotto, den nedslående prognose for markedsudviklingen.

Der er naturligvis regionale forskelle i markedsudviklingen – målt i volumener og fragtrater. Claude Picciotto vurderer at luftfragtstrafikkerne fra Asien-Stillehavet til Nordamerika, Asien-Stillehavet til Nordamerika og Nordamerika til Europa er hårdest ramt.

Omvendt er trafikkerne mellem Asien-Stillehavet og Mellemøsten og Sydøstasien, Asien-Stillehavet til Afrika, og Nordamerika til Afrika, og Nordamerika til Mellemøsten og Sydøstasien, der mindst påvirket af det sløve luftfragtsmarked.

Covid-kollaps

Udviklingen er særlig markant på trafikkerne over Stillehavet, hvor volumener og fragtrater steg voldsomt i kølvandet på corona-pandemien og de stimuligpakker, der fulgte. Derfor er situationen her – ifølge Neuville – noget, der ligner et egentligt kollaps.

En anden factor, der bidrager til det alt andet end sprøde luftfragtsmarked er øget luftfragtkapacitet på passagerfly. Især på ruterne over Atlanterhavet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078