Svensk pakkevolumen stiger på trods af faldende e-handel
Samtidig med at e-handlen i Sverige fortsætter med at falde, stiger antallet af pakker. Det indikerer, at forbrugerne køber flere, men billigere varer online
I løbet af andet kvartal blev der sendt 52,5 millioner pakker til svenskerne fra svenske virksomheder.
Det er ifølge brancheorganisationens Transportvirksomhedens pakkeindeks en stigning i pakkevolumen på 7,4 procent.
Samtidig er svensk e-handel faldet med seks procent fra årsskiftet indtil maj i år ifølge Svensk Handel. I samme periode er pakkevolumen steget med 5,1 procent.
- Dette indikerer, at forbrugerne køber flere, men billigere varer. I sig selv er der intet mærkeligt ved det, med tanke på den høje inflation i landet og at mange svenskere er nødt til at skære ned på deres forbrug, siger Tina Thorsell, samfunds- og politikchef hos Transportföretagen, i en pressemeddelelse.
Rapporten viser, at større vareforsendelser, som møbler og byggematerialer, falder med 6,4 procent. Samtidig stiger leverancer til forbrugernes hjem med samme mængde.