Fragtrater fra Fjernøsten er faldet 75 pct.
Raterne for fragt af containere på verdenshavene er faldet voldsomt over det sidste år.
Prisen for langtidskontrakter er faldet 63 procent fra august 2022 til august 2023, fortæller analysebureauet Xeneta.
På verdens mest travle ruter - eksport fra Fjernøsten - er faldet på 75 procent. Så man betaler altså kun en fjerdedel af prisen for at få transporteret en container i forhold til for et år siden.
Så det er gode tider for dem, der skal have transporteret varer mellem verdensdelene, men stramme tider for verdens rederier-
- Boom-perioden for bare et år siden må nu føles som et meget fjernt minde, siger chefanalytiker Peter Sand fra Xeneta, der er baseret i Oslo.
Han forudser dog, at fragtpriserne kan være på vej opad. I hvert fald er spotpriserne i øjeblikket stigende og over niveauet for langtidskontrakter. Det plejer at betyde, at priserne på langtidskontrakter at følge med.
Langsigtet prisfald
På langt sigt vil der dog være et nedadgående pres på priserne på fragt. Efterspørgslen på containerfragt er nemlig dalet betragteligt siden de buldrende coronaår. Og samtidig er en bølge af nybyggede containerskibe ved at slutte sig til flåderne i år og de kommende år.
Peter Sand har for Metal-Supplys søstermedie Søfart trukket de nyeste prognosetal, som illustrerer den overkapacitet:
På den ene side ventes den samlede flådekapacitet målt i TEU at vokse med 6 pct. i år og næste år med 5,5 pct. På den anden side ventes efterspørgslen på fragt af containere at udvikle sig noget mere beskedent. I år er forventningen et samlet fald på 1,5 pct. - næste år en lille stigning med 2 til 3 pct.
- Ligegyldig hvor nuanceret man ser på det, så tegner der sig et billede af et ret stort spænd mellem stigningen i kapacitet og i efterspørgslen. Og det giver jo afskiberne bedre mulighed for at få lavere fragtrater, siger Peter Sand.