Webbutikker kan tabe 19 af 20 kunder ved checkout
Webbutikker ved kun alt for godt, at eshopperne kan være svære at stille tilfredse. Men de fleste onlinebutikker bliver nok overrasket over resultatet af en stor undersøgelse, som pakke- og ekspresgiganten DHL eCommerce har foretaget. Her fremgår det nemlig, at hele 95 procent af de kunder som webshoppen har formået at lokke ind i butikken, trækker i nødbremsen og dropper købet, hvis de ikke kan anvende deres foretrukne leveringsform.
Det er ikke første gang DHL har gennemført undersøgelsen af webkundernes adfærd. Men denne gang omfatter undersøgelsen ud over 10 større lande i Europa nu også 13 lande i resten af verden.
Dermed omfatter undersøgelsen ifølge DHL nu også en række store markeder globalt. Ud over Europa er undersøgelsen gennemført i Nord-, Mellem- og Sydamerika, Mellemøsten, Afrika, Asien-Stillehavsregionen og Kina.
DHL eCommers nye “Global Online Shopper Survey for 2023” er som nævnt udsendt første gang og den kan downloades fra selskabets hjemmeside.
- Resultatet af vores seneste Online Shopper Survey indikerer, at fleksibel og transparent leveringer har stor betydning for webkunderne. DHL fremhæver også, at et stigende antal kunder er villige til at betale ekstra for bæredygtig levering, skriver DHL i pressemeddelelsen.
Grøn betalingsvilje
En tendens, der kolliderer med andre undersøgelser. Blandt andet en undersøgelse fra Dansk Erhverv, der konstaterede at færre – især unge – var villige til at betale ekstra for bæredygtig levering.
Ifølge DHL’s undersøgelse er det dog nær ved halvdelen af de adspurgte, der også er klar til at acceptere længere leveringstid, hvis det reducerer belastningen af klimaet og miljøet.
Det er dog relativt få, der er villige til, at betale ekstra for grøn pakkelevering.
- Det er kun 28 procent af de respondenterne, der er villige til at betale mere for bæredygtig levering. Men vi er overbevist om, at det vil ændre sig i takt med at flere forskellige former for bæredygtig pakketransport bliver tilgængelige, udtaler Pablo Ciano, der er CEO for DHL eCommerce.
Han fremhæver, at rapporten rummer en lang række data, som det er værd at nærlæse for webbutikkerne.
Fleksibilitet og planlægning er afgørende
Som nævnt, har 95 procent af dem, der har svaret på DHL’s webanalyse, svaret at de har valgt at droppe et køb, fordi deres foretrukne leveringsform ikke var tilgængelig. Det kan være hjemmelevering, levering i pakkeautomater og levering i pakkeshops.
Tendensen er også klar i Europa. Her er de 90 procent, der har droppet køb, fordi den udbudte levering ikke opfyldte kundens ønsker.
Godt syv ud af 10 webkunder efterspørger muligheden for at kunne omdirigere en forsendelse helt frem til ”sidste minut”.
75 procent vil gerne have, at deres pakke bliver leveret til et andet sikkert sted, hvis de ikke er hjemme.
Det er heller ikke ligegyldigt, hvilket selskab, der står for leveringen. Næsten 43 procent har angiveligt opgivet et webkøb, fordi de ikke bryder sig om transportøren.
Væsentligt flere i lande uden for Europa ligger vægt på, at de har tillid til transportøren.