Mærsk tester el-drevne sættevognstrækkere i Brasilien
Mærsk har gennemført et to uger langt pilotforsøg i Brasilien med batterielektriske sættevognstrækkere og trailere med containerlad. Testen er foregået med materiel, der kan køre med en fuld containerlast.
Det skriver Mærsk i en pressemeddelelse.
Pilotforsøget er udført med vogntog fra to forskellige brasilianske producenter af batterielektriske lastvognstrækkere. Formålet med testen er, at give Mærsk indsigt i de praktiske muligheder og udfordringer ved anvendelse af el-drevne tunge lastvognstog i Brasilien.
Forsøgene er gennemført i storbyregionen São Paulo på en 100 kilometer strækning mellem Barueri - Barra Funda - São Bernardo do Campo (ladestation) og i staten Santa Catarina mellem Itapoa - Araquari (rundtur) på en 230 kilometer lang strækning.
Afgørende indlandstranport
- Intermodale forbindelser er helt afgørende for at forbinde Brasiliens befolkning med de varer, der ankommer til og eksporteres ud af landets havne. 60 procent af brasilianerne bor inden for 200 km fra kysten og derfor er integration af jernbane-, lastbil- og distributionscentre er nøglen til at sikre en velfungerede og integreret ”end-to-end” logistik. Det voksende behov for transportkapacitet på landsiden gør det endnu vigtigere at sikre, at vi også er i stand til at levere bæredygtige løsninger til disse vigtige transportformer i regionen. I Brasilien bygger vi et omfattende netværk med det mål at integrere hele logistikprocessen for vores kunder problemfrit samtidig med vi reducerer CO2-udledningen, udtaler Karin Schoner, der er adm. direktør for Mærsks intermodale transporter på Sydamerikas Østkyst.
- Vores evaluering af bæredygtige alternativer, herunder elektrificeret tung lastbiltransport i en region, hvor mulighederne er begrænsede, giver os værdifuld indsigt i, hvordan vi kan komme videre hen imod vores målsætning om at reducere Mærsk udledning til netto nul i 2040.
Opstiller ladestandere
For at gennemføre det to uger lange pilotforsøg, måtte Mærsk selv opstille de nødvendige ladestationer, for at gøre det muligt at oplade trækkerne om natten. Fraværet af en ladeinfrastruktur til tung transport viser, der er behov for et samarbejde med alle relevante interessenter, hvis der for alvor skal gang i elektrificeringen den tunge transport i Brasilien.