Mærsk indgår aftale om kæmpeprojekt ved Suez-kanalen
Mærsk-koncernens nye brændstofselskab C2X bevæger sig i raske skridt mod at få stablet en kæmpemæssig metanolproduktion sammen i Egypten.
Selskabet har onsdag indgået en "omfattende rammeaftale" med Egyptens regering om planerne. De omfatter, at C2X i samarbejde med en række egyptiske aktører kan lave en storskalaproduktion, placeret "strategisk" tæt på Suez-kanalen. Og som del af rammeaftalen skal der også opføres anlæg, som skal levere CO2-fattig energi fra vind- og solkilder, oplyser selskabet i en pressemeddelelse.
Nyheden udgør det andet - og mere konkrete - trin oven på en hensigtserklæring, Mærsk og Egypten indgik i 2022 om at "afsøge muligheder" for metanolproduktion i landet.
Milliarder på spil
Metanolen skal bruges som CO2-reducerende drivmiddel og skal ikke mindst hældes i Mærsks egne kommende metanolskibe som et led i rederiets mål om at skære i sine emissioner.
Beløbet for aftalen har C2X ikke oplyst. Reuters rapporterer dog, at der skal være tale om en rammeaftale til op mod 3 milliarder dollars, over 21 mia. kr.
Selskabet har heller ikke oplyst dato for produktionens startskud, eller hvor store volumener metanol, der skal flyde fra den kommende fabrik. Men ifølge mediet Egypt Today, der har skrevet om onsdagens underskrifter, er der i en første fase tale om 300.000 tons metanol. Og med mulighed for at skalere op til 1 mio. tons.
Det vil i så fald placere den kommende produktionsfacilitet som én af de absolut største i verden, der indtil nu er annonceret.
5 millioner tons
C2X's direktør Brian Davis udtaler, at der med dagens aftale er tale om "et vigtigt skridt fremad for den globale overgang til grøn metanol".
- Egypten har mange naturlige fordele, der understøtter et verdensklasse grønt metanolprojekt, herunder adgang til omkostningseffektive vedvarende energikilder og nærhed til Suez-kanalen og maritime kunder, siger Brian Davis, adm. direktør for C2X, i Mærsk-selskabets pressemeddelelse.
Mærsk stiftede sidste måned C2X med 80 pct. ejerskab hos familie-selskabet A.P. Møller Holding og 20 pct. hos A. P. Møller - Mærsk. Blandt andet for at videreføre netop ovenstående planer om storskalaproduktion i Egypten. Derudover er der planer for lignende metanolproduktion i havnebyen Huelva i Spanien.
Mærsk har indtil nu bestilt 25 containerskibe, der kan sejle på metanol og har som ambition, at 25 pct. af flåden skal være metanoldrevet inden 2030. Metanol har lavere energitæthed end almindelig bunkerfuel, og derfor skal der bruges meget mere af det. Mærsk 2030-ambition vil ifølge rederiet kræve cirka 5 mio. tons metanol årligt.
Da der endnu er relativt lille produktion af CO2-reducerende biometanol og e-metanol, har Mærsk måttet stifte samarbejder kloden rundt med producenter for at skaffe nok brændsel. Dertil kommer altså nu holdingselskabets kommende kæmpefabrikker.
Mærsks topchef har dog også udtalt, at rederiets store sats på metanol ikke nødvendigvis varer ved, og at man på sigt er klar til at skifte til for eksempel ammoniak, når teknologien er moden.