23948sdkhjf

Road og Solutions slap med relativt få skrammer i tredje kvartal

Mens faldet i volumener og fragtrater har halveret DSV’s omsætning på oversøiske trafikker, så har vejgods- og logistik-divisionerne klaret sig væsentligt bedre.

Mens omsætningen i DSV,s Air & Sea division droppede med næsten 50 procent i tredje kvartal, sammenlignet med samme kvartal i 2022, og EBIT faldt med lige under 36 procent, så har normaliseringen på fragtmarkederne ramt DSV’s Road-division langt mindre dramatisk.

DSV A/S 3. kvartal 2023
DKK mio. Q3 2023 Vækst Q3 år til Dato Vækst
Nettoomsætning Air & Sea 21.912 (48,7%) 71.118 (47,1%)
Bruttofortjeneste 2.210 (27,7%) 19.991 (24,5%)
EBIT før særlige poster 3.281 (35,8%) 10.481 (35,7%)
Nettoomsætning Road 9.036 (10,9%) 28.780 (6,6%)
Bruttofortjeneste 1.924 (1,1%) 5.923 0,6%
EBIT før særlige poster 522 1,4% 1.542 (1,4%)
Nettoomsætning Solutions 5.538 (0,8%) 17.061 (3,4%)
Bruttofortjeneste 2.281 7,6% 7.039 4,0%
EBIT før særlige poster 584 (0,1%) 1.745 (16,9%)
Kilde: DSV A/S

Road

Nettoomsætning i Road-divisionen lå i tredje kvartal 2023 10,9 procent lavere end i samme kvartal sidste år. Ser man på EBIT før særlige poster, så er dette nøgletal faktisk steget med 1,4 procent.

DSVs finansdirektør Michael Ebbe, forklarer til SCMNews:

- Udviklingen i Road-divisionen er egentligt ikke så unaturligt, hvis man ser på, hvordan de globale forsyningskæder hænger sammen. Store dele af produktionen er placeret i Asien, så produkterne skal sejles eller flyves til Europa. Herefter skal DSV – der jo er stærke på Road - distribuerer varerne videre ud til kunderne i Europa, Derfor er der en vis forsinkelse, og det er en del af forklaringen på, at bliver Road ramt lidt senere end Air & Sea. Så det er ikke så underligt, at det sker den vej rundt, siger Michael Ebbe, der samtidig fastslår, at det kun er en del af forklaringen.

- I Road transporterer vi alle mulige forskellige ting rundt. Alt fra dagligvarer til byggematerialer, så er Road også lidt mindre konjunkturafhængig. Road-divisionen udfører også i stort omfang transporter inden for EU indenlandske transporter, der også er mindre konjunkturfølsomme.

- Dertil kommer, at vi har gjort meget for at optimere og effektivisere driften i Road-divisionen og det er en vigtig del af forklaringen på, at Road har klaret sig væsentligt bedre end Air &Sea

Solutions

Solutions-divisionen har også klaret den store nedtur med langt færre skrammer end Air & Sea.

Nettoomsætningen er faldet med beskedne 0,8 procent til 5,8 milliarder kroner. EBIT før særlige poster er faldet med 0,1 procent til 584 millioner kroner.

- Solutions er naturligvis også afhængig af konjunkturerne. Men vi høster nu frugten af investeringer vi har foretaget i nye terminaler og logistikfaciliteter i de sidste 2-3 år. Vi har også øget automatiseringen og det har været med til at forbedre indtjeningen. Solutions nyder også godt af, at e-handel har overtaget en del af den normale varehandel i butikkerne. Det er de tre primære ting, der gør at Solutions har klaret sig så godt, sagde Michael Ebbe, CFO i DSV A/S til SCMNews efter offentliggørelsen af regnskabet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078