Road og Solutions slap med relativt få skrammer i tredje kvartal
Mens omsætningen i DSV,s Air & Sea division droppede med næsten 50 procent i tredje kvartal, sammenlignet med samme kvartal i 2022, og EBIT faldt med lige under 36 procent, så har normaliseringen på fragtmarkederne ramt DSV’s Road-division langt mindre dramatisk.
DKK mio. | Q3 2023 | Vækst | Q3 år til Dato | Vækst | |
Nettoomsætning | Air & Sea | 21.912 | (48,7%) | 71.118 | (47,1%) |
Bruttofortjeneste | 2.210 | (27,7%) | 19.991 | (24,5%) | |
EBIT før særlige poster | 3.281 | (35,8%) | 10.481 | (35,7%) | |
Nettoomsætning | Road | 9.036 | (10,9%) | 28.780 | (6,6%) |
Bruttofortjeneste | 1.924 | (1,1%) | 5.923 | 0,6% | |
EBIT før særlige poster | 522 | 1,4% | 1.542 | (1,4%) | |
Nettoomsætning | Solutions | 5.538 | (0,8%) | 17.061 | (3,4%) |
Bruttofortjeneste | 2.281 | 7,6% | 7.039 | 4,0% | |
EBIT før særlige poster | 584 | (0,1%) | 1.745 | (16,9%) | |
Kilde: DSV A/S |
Road
Nettoomsætning i Road-divisionen lå i tredje kvartal 2023 10,9 procent lavere end i samme kvartal sidste år. Ser man på EBIT før særlige poster, så er dette nøgletal faktisk steget med 1,4 procent.
DSVs finansdirektør Michael Ebbe, forklarer til SCMNews:
- Udviklingen i Road-divisionen er egentligt ikke så unaturligt, hvis man ser på, hvordan de globale forsyningskæder hænger sammen. Store dele af produktionen er placeret i Asien, så produkterne skal sejles eller flyves til Europa. Herefter skal DSV – der jo er stærke på Road - distribuerer varerne videre ud til kunderne i Europa, Derfor er der en vis forsinkelse, og det er en del af forklaringen på, at bliver Road ramt lidt senere end Air & Sea. Så det er ikke så underligt, at det sker den vej rundt, siger Michael Ebbe, der samtidig fastslår, at det kun er en del af forklaringen.
- I Road transporterer vi alle mulige forskellige ting rundt. Alt fra dagligvarer til byggematerialer, så er Road også lidt mindre konjunkturafhængig. Road-divisionen udfører også i stort omfang transporter inden for EU indenlandske transporter, der også er mindre konjunkturfølsomme.
- Dertil kommer, at vi har gjort meget for at optimere og effektivisere driften i Road-divisionen og det er en vigtig del af forklaringen på, at Road har klaret sig væsentligt bedre end Air &Sea
Solutions
Solutions-divisionen har også klaret den store nedtur med langt færre skrammer end Air & Sea.
Nettoomsætningen er faldet med beskedne 0,8 procent til 5,8 milliarder kroner. EBIT før særlige poster er faldet med 0,1 procent til 584 millioner kroner.
- Solutions er naturligvis også afhængig af konjunkturerne. Men vi høster nu frugten af investeringer vi har foretaget i nye terminaler og logistikfaciliteter i de sidste 2-3 år. Vi har også øget automatiseringen og det har været med til at forbedre indtjeningen. Solutions nyder også godt af, at e-handel har overtaget en del af den normale varehandel i butikkerne. Det er de tre primære ting, der gør at Solutions har klaret sig så godt, sagde Michael Ebbe, CFO i DSV A/S til SCMNews efter offentliggørelsen af regnskabet.