Ministerie blåstemplede DSV´s Saudi-eventyr
Udenrigsministeriet havde på forhånd givet grønt lys til DSV´s involvering i byudviklingsprojektet Neom i Saudi-Arabien.
Det viser dokumenter som Ekstra Bladet har fået aktindsigt i.
Ifølge mediet, blev der afholdt et møde mellem de danske myndigheder og DSV. I den forbindelse fastslog Udenrigsministeriet, at den danske logistikvirksomhed, godt kunne drive forretning i et land, der er på kant med menneskerettighederne, uden selv at bryde dem.
- Udenrigsministeriet understøtter, at danske virksomheder er opmærksomme på ansvarlig virksomhedsadfærd og har gjort sig klart, hvordan de vil arbejde med social ansvarlighed. Det gælder blandt andet efterlevelse af FN’s retningslinjer for menneskerettigheder og erhvervsliv, understregede ministeriet dog ifølge dokumenter.
Samarbejdet mellem DSV og udviklingsselskabet Neom Company har ellers mødt kritik fra mange fronter. Blandt andet har FN påpeget, at kritikere af projektet bliver forfulgt, og mennesker bliver tvangsflyttet for at gøre plads til den enorme fremtidsby.
DSV har afvist kritikken, og gentagne gange forsikret om, at de har taget de rette forholdsregler til at imødegå problemerne. Til Ekstra Bladet understreger virksomheden desuden, at DSV som udgangspunkt ikke har haft behov for at få blåstemplet projektet af de danske myndigheder.
Om Neom
Neom-projektet strækker sig over et område i ørkenen på på størrelse med Belgien. Her skal etableres et byområde, der skal huse omkring 9 mio. mennesker.
Neom er finansieret af Saudi Arabiens kongehus, der håber projektet kan diversificere landets økonomi og løsrive ørkenstaten fra olie.
Projektet består af følgende dele:
The Line
The Line er Saudi-Arabiens bud på fremtidens by og måske det vigtigste led i Neom-projektet. Byen strækker sig i en lige linje 170 kilometer gennem ørkenen og er indkapslet i en spejlmur. Den skal være højteknologisk, CO2-neutral og bilfri.
Trojena og Leyja
I bjergene længere inde i landet skal skiresortet Trojena opføres. Et andet sted i bjergene placeres Leyja - et luksusresort med hoteller og resturanter, som skal understøtte økoturisme.
Oxagon
Ved kysten i den anden ende af projektområdet skal den flydende by Oxagon placeres. Byen kan byde velkommen til de første beboere i 2024 og er tegnet af det danske arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group.
Sindalah
Sindalah er en ø i det røde hav ud for projektområdet på fastlandet. Her skal opføres et resort med blandt andet golfbaner og luksushoteller.
Kilde: Neom Company
Læs mere om Neom og DSV:'
Ny kritik hagler ned over DSV-eventyr i Saudi Arabien