Smart pakkepostkasse på hjemadressen forbedrer købsoplevelsen
Black Friday er ved at lukke ned i denne omgang, men i lighed med sidste år, så er pakkedistributørerne, pakkeshops og pakkeautomater ved at drukne i danskernes shop-amok. Det fik mange pakkeshops til indtrængende at bede kunderne om at hente deres pakker hurtigst muligt.
Det skaber problemer i forsyningskæden, fordi distributionssystemet slet ikke er gearet til den voldsomme omsætningsstigning. Det betyder, at kunderne skal vente længe på at modtage deres indkøb.
Løsningen på problemet er private pakkepostkasser.
Det mener selskabet Renz A/S – der udvikler og producerer digitale og mekaniske postkasseanlæg, pakkeanlæg og click & collect systemer – og pakkepostkasser.
Det fremgår af en pressemeddelelse fra Renz, der mener at omstillingen til pakkepostkasser hos private forbrugere går for langsomt.
- Vores stigende tendens til onlinehandel kræver at leveringsmulighederne følger med, og det er på tide, at vi ser denne forandring i øjnene, skriver Kenneth Steinmetz, adm. direktør for Renz A/S.
Værre og værre
Som bekendt ser det ud til, at danskernes appetit på at shoppe online kun går opad – og det er mest synlig ved ”højtider” som jul eller Black Friday.
Derfor mener Kenneth Steinmetz, at det haster med at få pakkepostkasser rullet ud til private onlineshoppere.
- Vi elsker den nemme løsning, og derfor skal vi udvikle leveringsmulighederne, udtaler Steinmetz og henviser til en analyse fra Dansk Erhverv, der viser at bekvemmelighed er hovedårsagen til vores stigende onlineindkøb.
- Vi foretrækker den nemme løsning, der sparer os for tid og energi. Men vi glemmer de lange køer og det pakkekaos, som vi risikerer at møde i pakkeshoppen.
Hjemmelevering
Kenneth Steinmetz påpeger også, at pakkepostkasser på privatadressen har flere fordele. I dag får kunderne får ofte besked på, at pakken ikke kunne leveres og derfor skal afhentes den i en pakkeshop i nabolaget. Andre oplever, at pakkerne forsvinder fra trappestenen.
Dermed bliver den nemme og bekvemme løsning, som webkunden valgte ved bestillingen til et besværligt valg, der kan ende med at begrænse kundernes købelyst. Den ekstra transport – som følger med for enten pakkebuddet eller webkunden selv – koster tid og belaster klimaet.
Som nævnt mener Renz, at det ændrede forbrugsmønster gør det oplagt, at udskifte brevpostkassen med en helt ny smart pakkepostkasse på privatadressen – og dermed gør hjemadressen til en privat pakkecentral.
Ikke kun Black Friday
Kenneth Steinmetz fremhæver, at det ikke bare vil forbedre købs- og leveringsoplevelsen for webbutikkernes kunder, hvis pakkerne kan leveres sikkert og effektivt på kundens bopæl.
Han påpeger også, at den nuværende struktur med pakkeshops næppe kan følge med væksten i pakkeleveringer – også uden for perioder som Black Friday og og jul.
- Hos Renz er vi stolte af, at det fortsat er den traditionelle brevpostkasse, der vores mest solgte produkt. Alligevel drømmer vi om, at endnu flere danskere tager den smarte pakkepostkasse til sig. Det betyder nemlig, at danskerne både kan spare turen til pakkepostkassen, skippe køen og endda spare miljøet for ture frem og tilbage. Det synes vi er rigtig smart, slutter Kenneth Steinmetz.