Efter brok over pakkeleveringer: Her er PostNords svar
PostNord har de seneste dage i Nordjylland været udsat for en del kritik, fordi pakker der var bestilt til levering på folks private adresse, er blevet afleveret på udleveringssteder langt fra hjemmene.
Det drejer sig blandt andet om en pakke, som skulle leveres i Gug, men blev leveret i Svenstrup.
Pakker bestilt til Nibe leveret i Aars.
Og pakker bestilt til Frederikshavn leveret i Aabybro.
En del af Nordjyskes brugere har også i mails brokket sig over PostNords service. Det handler i høj grad om pakker leveret i pakkeshops langt fra den bestilte hjemadresse, men det handler også om en chatrobot, som ikke giver brugbare svar og besværligheder for ældre folk, der skal have en speciel app på deres mobiltelefon for at kunne få deres pakker leveret korrekt via pakkebokse.
Manuelle sorteringsfejl
Fra PostNords presseafdeling, som det efter adskillige henvendelser endelig er lykkedes Nordjyske at komme i kontakt med, har vi fået følgende skriftlige svar på sagen om Thorkils Jensens pakke, der ikke endte i hans postkasse, men på udleveringsstedet i SuperBrugsen i Svenstrup - en køretur på to gange 10 kilometer:
- Vi har undersøgt begge sager og kan se, at der i begge tilfælde er sket manuelle sorteringsfejl, så pakkerne er lagt til afhentning på et forkert posthus. I Thorkils tilfælde efter at pakkebuddet har været på adressen. Det er svært fuldstændig at undgå menneskelige fejl, når vi hver dag er ude med flere hundredtusind pakker, men det ændrer ikke på den dårlige oplevelse, som vi beklager mange gange, oplyser PostNords presseafdeling.
PostNord oplyser desuden, at der er højsæson for leveringer af pakker, og de henviser til deres chatbot, som er tilgængelig døgnet rundt. Hvis chatbotten ikke kan give et tilstrækkeligt svar henviser PostNord til kundeservice, hvor en medarbejder er klar til at svare i chatten mandag til fredag fra kl. 9-16 og på telefon mandag til fredag fra kl. 10-13.
- Vi gør altid vores bedste for at give vores kunder den bedst mulige service, og vi er derfor ærgerlige over, at der har været tilfælde, hvor det ikke har været oplevelsen", oplyser PostNords presseafdeling.
Tiltagende pakkemængder
I kommentarsporet på Facebook omhandlende Nordjyskes artikel fra i sidste fredag: Raser over PostNord: Der er ikke noget som hedder kundeservice er der en overvægt af svar, hvor folk har haft positive oplevelser med pakkelevering fra PostNord.
- Vi er utroligt glade for vores pakkepost fra Post Nord, Henning Pedersen. Han er altid venlig og høflig, og kommer han med en tung pakke, hjælper han altid med at få den ind i huset. Ham kan I godt være stolte af Post Nord, lyder det eksempelvis fra Ole Bengtson.
Samme budskab går igen hos Ann Kathrine Brisson:
- Jeg er så glad og tilfreds med PostNord. De er så søde og hjælpsomme, skriver hun.
- Tjekkede lige min Postnord app, har modtaget 80 pakker, og sendt 14, og kun én er ved en fejl afleveret i en anden Føtex i Aalborg, end den vi har som nabo her i Nørresundby. Jeg synes det er godkendt, skriver Claus Rasmussen fra Nørresundby
Enkelte af kommentarerne i sporet er dog også klager over PostNord.
- Har modtaget meddelelse fra Post Nord i dag. Min pakke skulle have været afleveret i Super Brugsen Hobro, skriver Tove Hansen.
Hendes pakke blev i stedet leveret i Posthus SuperBrugsen i Gistrup - en køretur på 54 kilometer fra hendes hjem.
- Det værste svineri jeg har oplevet. Aldrig mere pakker med Post Nord, skriver Tove Hansen til Nordjyske.
PostNord henviser i øvrigt til Dansk Erhvervs e-handelsanalyse fra 2023, hvoraf det fremgår, at omsætningen for e-handel sammenlignet med 2019 er steget med 27 procent.
Ifølge PostNord er der derfor ingen tvivl om, at e-handlen – og deraf naturligvis pakkemængderne – har taget fart efter coronakrisen.