Mærsk i opsigtsvækkende alliance med rival
"Gemini Cooperation" er navnet på et langsigtet operationelt samarbejde, som Mærsk indleder med konkurrenten, Hapag-Lloyd, fra februar 2025.
Det skriver Mærsk i en pressemeddelelse.
Som led i samarbejdet vil Mærsk og Hapag-Lloyd pulje en flåde af 290 skibe med en samlet kapacitet på 3,4 mio. 20 fods containere (TEU).
Af de tilsammen 3,4 mio. containere leverer Mærsk 60 pct. og Hapag-Lloyd 40 pct.
Mærsks topchef, Vincent Clerc, siger, at han ser frem til samarbejdet med Hapag-Lloyd.
- Med dette samarbejde kan vi tilbyde vores kunder et fleksibelt containerhubs, som hæver standarden for pålidelighed i vores branche. Det vil styrke vores integrerede logistiktilbud og imødekomme kundernes behov, siger Vincent Clerc i meddelelsen og fortsætter:
- Ambitionen er at levere et fleksibelt og sammenkoblet havnetværk med brancheførende pålidelighed, skriver Mærsk i pressemeddelelsen, som netop er udsendt.
Som led i aftalen har Mærsk og Hapag-Lloyd sat et ambitiøst mål om at levere tidsplanpålidelighed på over 90 pct., når netværket er fuldt indfaset.
Ud over forbedret servicekvalitet vil kunderne også drage fordel af forbedrede transittider i mange større havne-til-havn-korridorer og adgang til nogle af verdens bedst forbundne containerhubs, skriver Mærsk.
Som en konsekvens af det nye samarbejde forlader Hapag-Lloyd rederiets containeralliance, THE, Alliance, ved udgangen af januar 2025.
Mærsk, som indgår i den konkurrerende 2M-Alliance, meddelte for et år siden, at alliancen ophører i januar 2025.
I løbet af 2024 vil Mærsk og Hapag-Lloyd nøje planlægge overgangen fra deres nuværende alliancer til det nye operationelle samarbejde.
Samtidig vil servicen til kunderne fortsætte i henhold til eksisterende aftaler, oplyser Mærsk.
Om "Gemini Cooperation"
- Fra februar 2025 indleder Mærsk og Hapag-Lloyd et langsigtet operationelt samarbejde.
- Samarbejdet omfatter ca. 290 skibe med en samlet kapacitet på 3,4 mio. containere (TEU). Mærsk vil indsætte 60 pct. og Hapag-Lloyd 40 pct.
- Samarbejdet omfatter syv handelsruter eller trades: Asien / US West Coast, Asien / US East Coast, Asien / Mellemøsten, Asien / Middelhavet, Asien / Nordeuropa, Mellemøsten - Indien / Europa og Transatlantic.
- De to rederier stiller dedikerede operationelle teams til rådighed til at styre samarbejdet.
- Både Hapag-Lloyd og Mærsk kan fleksibelt tilpasse deres aktiviteter uden for netværket for at skalere kapaciteten i overensstemmelse med deres kunders behov.
- Som led i aftalen har de to rederier sat et mål om 90 procents tidsplanpålidelighed, når netværket er fuldt indfaset.
- Samarbejdet blev annonceret den 17. januar 2024
Kilde: Mærsk