Storaktionær om DSV´s ørken-eventyr: “En ubehagelig partner”
Blandt aktionærerne er der stadig bekymring for DSV´s involvering i ørkenbyen Neom i Saudi-Arabien.
For selvom DSV forventer at tjene omkring 3,5 mia. kroner om året på at levere logistik til byudviklingsprojektet, mener virksomhedens storaktionær, Maj Invest, at projektet indeholder en alvorlig risiko for at skade logistikgigantens ry og rygte.
Det forklarer Karsten Søndermølle, aktiechef i Maj Invest til mediet Shippingwatch.
- DSV’s Neom-projekt er set med investorernes øjne helt klart en risiko. Der er mange som synes, at det er en ubehagelig partner at arbejde med, og den opfattelse deler jeg fuldt ud. Det er en etisk problematisk partner, siger han.
Om Neom
Neom-projektet strækker sig over et område i ørkenen på på størrelse med Belgien. Her skal etableres et byområde, der skal huse omkring 9 mio. mennesker.
Neom er finansieret af Saudi Arabiens kongehus, der håber projektet kan diversificere landets økonomi og løsrive ørkenstaten fra olie.
Projektet består af følgende dele:
The Line
The Line er Saudi-Arabiens bud på fremtidens by og måske det vigtigste led i Neom-projektet. Byen strækker sig i en lige linje 170 kilometer gennem ørkenen og er indkapslet i en spejlmur. Den skal være højteknologisk, CO2-neutral og bilfri.
Trojena og Leyja
I bjergene længere inde i landet skal skiresortet Trojena opføres. Et andet sted i bjergene placeres Leyja - et luksusresort med hoteller og resturanter, som skal understøtte økoturisme.
Oxagon
Ved kysten i den anden ende af projektområdet skal den flydende by Oxagon placeres. Byen kan byde velkommen til de første beboere i 2024 og er tegnet af det danske arkitektfirmaet Bjarke Ingels Group.
Sindalah
Sindalah er en ø i det røde hav ud for projektområdet på fastlandet. Her skal opføres et resort med blandt andet golfbaner og luksushoteller.
Kilde: Neom Company
Blåstemplet af udenrigsministeriet
Det er ikke første gang, at investorer langer ud efter DSV´s involvering i det saudiarabiske projekt.
- De mener åbenlyst, at det er en god forretningsmulighed. Det kan de sagtens have ret i rent finansielt. Men det er åbenlyst for alle, også DSV selv, at der er nogle ESG-spørgsmål, vi mangler svar på, sagde Anders Schelde, investeringsdirektør hos Akademikerpension, sidste efterår til Finans.
Kritikerne peger blandt andet på, at regeringen i Saudi Arabien ifølge FN tvangsflytter stammefolk og straffer kritikere af projektet med hårde fængselstraffe. Andre bekymrer sig om risikoen for tvangsarbejde, som ifølge NGO´en Human Right Watch er et udbredt problem i ørkenstaten.
Det fremgår ikke af artiklen hos Shippingwatch, hvordan DSV forholder sig til kritikken fra Maj Invest, men virksomheden har tidligere forsøgt at berolige kritiske investorer, ved blandt andet at påpege, at virksomheden har lavet en grundig analyse af potentielle risici, der også omfatter ESG-mål.
DSV har desuden gentagne gange fastslået, at der i aftalen om Neom er indskrevet, at samarbejdet skal leve op til DSV´s standarder for arbejdsforhold.
Samme holdning har man forvørigt i Udenrigsministeriet, hvor samarbejdet ifølge Ekstra Bladet blev blåstemplet inden offentliggørelsen af aftalen.
DSV fremlægger i dag årsregnskab for 2023.
DSV forventer at tjene mindre i 2024