23948sdkhjf

DSV forventer at tjene mindre i 2024

Den danske speditørgigant DSV regner med at tjene færre penge i 2024.

Det fremgår af virksomhedens nyligt fremlagte årsregnskab.

Konkret forventer DSV, at driftsresultatet (EBIT) for 2024 vil lande et sted mellem 15 og 17 mia. danske kroner.

I 2023 lå driftsresultatet på 17,7 mia. kroner, hvilket var væsentligt lavere end rekordåret 2022, hvor driftsresultatet var på 25,2 mia. kroner. De 17,7 mia. lå dog inden for det spænd på mellem 17,5 og 18,5 mia. kroner, som virksomheden havde forventet.

Trods faldet er virksomhedens administrerende direktør, Jens Bjørn Andersen, godt tilfreds med årets resultat.

- Vi har leveret solide resultater i et år, hvor de globale fragtmængder og fragtrater gik tilbage, og markedet var meget konkurrencepræget, udtaler han.

Også omsætningen var lavere i 2023 end i 2022. Konkret faldt den fra 235,7 mia. kroner til 150,8 mia. kroner.

DSV
Regnskabsår 2023 2022 2021
Valuta DKK mia. DKK mia. DKK mia.
Nettoomsætning 150,8 235,7 182,3
Driftsresultat (EBIT) 17,7 25,2 16,2
Årets resultat 12,4 17,7 11,3
Kilde: DSV

Et exceptionelt år

Med til historien om regnskabet hører dog, at 2022 var et exceptionelt godt år for både DSV og resten af logistikbranchen. Faktisk har DSV aldrig tjent så mange penge, som i 2022.

- Tilbagegangen i indtjeningen var forventet efter det seneste års ekstraordinære markedsforhold, udtaler Jens Bjørn Andersen, og fortsætter:

- Normaliseringen af markedsforholdene var mest signifikante i vores sø- og luftdivision, hvor den generelle makroøkonomiske opbremsning påvirkede vores aktivitetsniveau markant, fortsætter han.

Går man lidt længere tilbage i tiden, vil man opdage, at virksomhedens driftsresultat for 2023 ligger et stykke over niveauet inden 2022.

Resultater i de forskellige divisioner
Regnskabsår 2023 2022
Valuta DKK mia. DKK mia.
Air & Sea
Omsætning 92,9 174,4
Driftsresultat (EBIT) 13,4 20,7
Road
Omsætning 38,2 41,5
Driftsresultat 2 2
Solutions
Omsætning 23,1 24,4
Driftsresultat 2,4 2,7
Kilde: DSV

Direktørskifte før tid

Også 2024 ser imidlertid ud til at blive et historisk år for DSV.

Selvom forventningerne til økonomien ikke er spektakulære, er der nemlig flere store projekter i pipelinen for speditørvirksomheden.

Først og fremmest er virksomheden i gang med et ledelsesskift, hvor Jens Bjørn Andersen træder tilbage og overlader tronen til den nuværende driftsdirektør Jens Lund. Oprindeligt skulle skiftet først være sket til efteråret, men virksomheden har samtidig med fremlæggelsen af årsregnskabet udsendt en meddelelse om, at Jens Bjørn Andersens sidste arbejdsdag bliver i dag.

Udover ledelsesskiftet skal DSV også i gang med et af virksomhedens største projekter nogensinde. DSV har nemlig indgået en aftale, der gør virksomheden til eneleverandør af logistik til byggeriet af fremtidsbyen Neom i Saudi Arabien. Ifølge årsregnskabet forventer DSV, at de første operationer vil starte i 2024.

Sidst men ikke mindst ligger der måske også et gigantisk opkøb og venter på virksomheden i 2024. Tyske DB Schenker, en af verdens største logistikvirksomheder, er nemlig sat til salg, og DSV bliver af mange set som storfavorit til opkøbet.

Samtidig med fremlæggelsen af årsregnskabet foretager DSV en stor ledelsesrokade. Den kan du læse mere om her: 

Kæmpe rokade: Jens Bjørn stopper allerede i dag

Artiklen er en del af temaet Regnskab.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.063