23948sdkhjf

5.000 km ekstra vejnet til danske dobbelttrailere rykker tættere på

Det er dog ikke nok at åbne grænsen til Sverige - der skal også kigger på totalvægt og længde for de danske dobbelttrailere, påpeger ITD

Transportminister Thomas Danielsen og Sveriges minister for infrastruktur, Andreas Carlson mødtes fredag for at drøfte mulighederne for, at dobbelttrailervogntog frit skal kunne køre mellem Danmark og Sverige.

Med en åbning over Øresund vil de danske dobbelttrailervogntog kunne få adgang til det udvalgte svenske vejnet til de lange vogntog, som udgør cirka 4.500 km statsejet vejnet. Og herudover vil der løbende blive tilføjet ca. 500 km statslige tilslutningsveje, samt kommunale tilslutninger.

- Jeg vil gerne rose transportminister Thomas Danielsen og hans svenske kollega for at sætte arbejdet i gang med at åbne for kørsel mellem Danmark og Sverige. En aftale mellem de to lande kan blive til stor gavn for vores medlemmer. I den internationale transportbranche er vi desværre vant til der jævnligt kommer flere restriktioner, så det er positivt, at der nu er noget på vej, der skaber grønnere og billigere transport, som øger samhandelen og dermed gør os alle sammen rigere, siger Stefan K. Schou, direktør for brancheorganisationen ITD.

Stadig forhindringer

ITD-direktøren påpeger dog, at når de danske og svenske myndigheder går i gang med arbejdet, så er der nogle udfordringer, som der skal findes en løsning på, og hvor de danske og svenske standarder er forskellige.

De svenske krav adskiller sig blandt andet omkring akselspecifikationskrav, og antal drivaksler på lastbilen. Til gengæld tillader Sverige lidt større længde og totalvægt for dobbelttrailervogntog.

Fra 1. januar 2024 blev kørsel med dobbelttrailervogntog tilladt i Danmark, men i første omgang kun på strækningen mellem Aarhus og Høje Taastrup.

Kørsel med dobbelttrailervogntog blev tilladt i Sverige fra 1. december 2023.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094