Historisk: A.P. Møller-Mærsk skiller sig af med slæbebådene
A.P. Møller-Mærsk skiller sig af med endnu et forretningsben, der ikke passer ind i ambitionen om at udvikle sig til at fuldtonet logistikvirksomhed.
Rederiet offentliggør her til morgen, at man agter at udskille slæbebådsrederiet Svitzer i en selvstændig enhed.
Danmark vil dermed få et nyt, selvstændigt rederi, som vil være noteret på fondsbørsen i København, Nasdaq Copenhagen.
Dermed er der lagt op til en skilsmisse i det adskillige årtier gamle ægteskab mellem containerskibe og slæbebåde i Mærsk-konglomeratet.
Svitzer Group A/S
Navnet på det nye selskab bliver Svitzer Group A/S, og selskabet skal fortsat have hovedkvarter i København, meddeleler A.P. Møller-Mærsk.
Udskillelsen skal formelt vedtages ved generalforsamlingen i A.P. Møller-Mærsk den 22. marts.
På 2024-årsregnskabet fra A.P. Møller-Mærsk er Svitzer noteret for en årsomsætning på på lidt over 2 mia. dollars.
Rederiet kunne fremvise et resultat af primær drift (EBIT) på 457 mio. dollars for 2024. Dermed kunne slæbebådsaktiviteterne fremvise et driftsoverskud for 2023, som lå højere end i den ellers højt profilerede division Logistics & Services, som 'kun' kunne præstere et driftsoverskud på 446 mio. dollars.
Gammelt rederi
Svitzer kan spore sine aner tilbage til 1833, hvor rederiet blev etableret som Svitzer Bjærgnings-Enterprise af grosserer Emil Z. Svitzer.
Rederiet blev købt af A.P. Møller-Mærsk i 1979, og har siden fungeret i parløb med rederiets containerskibe i terminaler over hele kloden.
Den nuværende formand for bestyrelsen i A.P. Møller-Mærsk, Robert Uggla, har i en årrække været adm. direktør for Svitzer.