Stjernen falmer: Rederier på stribe fravælger Hongkong
Hongkongs status som en af verdens førende containerhavne er truet.
Så hård er dommen fra mediet The Loadstar, efter at rederi-alliancen THE Alliance i sidste uge løftede lidt af sløret for deres fremtidige netværk mellem Asien og USA´s vestkyst.
På alliancens nye rutenetværk er Hongkong nemlig blevet fjernet til fordel for Shanghai og havnene i Ningbo og Qingdao.
THE Alliance består af de tre asiatiske rederier ONE, Yang Ming og HMM, som alle er blandt de ti største rederier i verden. Det er altså langtfra en ubetydelig godsmængde, som havnen i Hongkong risikerer at miste.
Hvad er rederi-alliancer
Alliancerne opstod i forrige århundrede, og dækker over et samarbejde, hvor to eller flere rederier deler noget af deres kapacitet for at undgå at sejle med tomme skibe.
i dag er der følgende alliancer mellem de store containerrederier:
- 2M: MSC og Mærsk (opsagt fra januar 2025).
- THE Alliancen: Hapag-Lloyd (forlader alliancen i 2025), ONE, HMM og Yang Ming
- Ocean Alliance: Cosco, CMA CGM, Evergreen og OOCL.
Fra 2025 udløber Mærsk og Hapag-Lloyds nuværende alliancer, og herefter slår de sig sammen i et nyt alliance-lignende samarbejde under navnet Gemini Cooperation. MSC fortsætter uden at være en del af nogen alliance.
Mærsk vælger også Shanghai
For at gøre ondt værre for Hongkong, er rederierne i THE Alliancen ikke de eneste, der i fremtiden vil fravælge den gamle havneby.
Også A.P. Møller - Mærsk og Hapag-lloyd har nemlig publiceret et rutenetværk for deres fremtidige Gemini-samarbejde.
Her er Hongkong heller ikke nævnt med et ord - hverken som et af netværkets 15 centrale knudepunkter eller som et af de talrige shuttle-services, der i fremtiden skal fodre de primære ruter med gods.
Samtidig har en tredje alliance - Ocean Alliancen - også valgt at nedskalere antallet af afgange fra Hongkong i sit nyligt opdaterede netværk for 2024.
En dalende stjerne
I dag er Hongkong ifølge Lloyd´s List en af verdens ti største containerhavne. De mange rederiers fravalg af havnen, kan dog meget vel vise sig at blive skæbnesvanger for den placering.
Det mener i hvert fald Alan Murphy, som er direktør for analyseinstituttet Sea-Intelligence.
- Tendensen er blevet stadig mere tydelig i netværksoversigterne: Hongkong bliver hurtigt fravalgt af alle de største rederier, siger han til The Loadstar.
Direktøren påpeger samtidig at andre havne meget vel kan lide samme skæbne som Hongkong i fremtiden. For tiden er shippingbranchen nemlig præget af en generel tendens, hvor netværkene bygges op om færre, men større knudepunkter, for at sikre økonomisk effektivitet.
- Hongkong ser ud til at være det første store 'offer', men når de nye alliance-konstellationer forbedrer deres netværk i de kommende år, er det sandsynligt, at flere havne risikere at blive fravalgt, siger han.