Nye markedsandele giver nyt rekordår til havneduo
13 procent mere på bundlinjen.
Det er de glade realiteter hos ADP, der driver havnene i Nyborg og Fredericia.
Selskabet kom ud af 2023 med et resultat efter skat på 120,7 millioner kroner sammenlignet med 106,1 sidste år.
Det oplyser ADP i en pressemeddelelse.
2023 mængder håndteret hos ADP
I 2023 har ADP håndteret følgende:
- 5.257.000 tons flydende bulk (råolie, flydende gødning osv.)
- 1.511.000 tons fast bulk, som kan være træpiller, skrot, vejsalt osv.
- 101.036 Teu (20-fodscontainere) 13.035 trailere
Kilde: ADP
ADP oplyser, at de formåede at opretholde godsomsætningen på 2022 niveau, trods stigende renter, internationale spændinger og fare for recession.
– Det har selvfølgelig påvirket transportbranchen. Men på trods af det og selv med et højt investeringsniveau har ADP igen haft en rekordhøj vækst i omsætning og indtjening og dermed præsenteret et yderst tilfredsstillende regnskab, fastslår Christian Herskind, bestyrelsesformand ADP A/S.
2023 var milepælenes år
2023 var der, havneudvidelsen blev sat i gang, og det nye selskab Fredericia Container Terminal A/S – etableret mellem ADP og Fredericia Shipping.
Containerterminalen er den første i Danmark med direkte opkobling mellem havn og baglandsterminal i Taulov Dry Port.
I 2023 blev der også taget første spadestik til Mærsks nye lavemissionslager, og Bestseller tog deres 60.000 m2 lager i brug. ADP’s etablerede også datterselskabet ADP Energy Infrastructure A/S i året der gik.
Der er med andre ord milepæle nok at tage af i 2023, lyder det fra direktøren.
I 2024 handler det om at materialisere og udvikle på projekterne, lyder det.
– Vi har søsat en del succesfulde projekter i 2023, og nu skal vi koncentrere os om at følge dem til dørs og materialisere dem. Der er stor interesse i arealleje på Nyborg Havn, som vi skal udvikle endnu mere på i 2024. Ellers gælder det om færdiggørelse af de sidste 97.000 m2 moderne lagerfaciliteter i Taulov, siger Rune D. Rasmussen.
- Vi skal materialisere ADP EI, hvor vi forventer at kunne fremvise vores centrale rolle i den grønne værdikæde i relation til transport af CO2 og senere grønne brændstoffer. Og så skal vi udvikle vores klassiske havneforretning, hvor aktiviteterne på Fredericia Havn og i Taulov Dry Port udbygger vores position til at blive ét af Danmarks nationale containerhubs med international tilgængelighed, siger han.