Landechef: Vietnam er blevet vigtigere for speditørerne
De seneste år er Vietnam blevet et stadigt vigtigere land for speditørerne.
Det sydøstasiatiske land overtager nemlig en god del af den produktion, der for tiden flytter fra Kina, og når produktionen rykker sig, ændrer transportbehovet sig også.
Det fortæller Janus Grimnitz, som er kinesisk landechef for den danske speditionsvirksomhed Leman.
- Der er mange af vores danske kunder, som begynder at sprede deres produktion lidt mere for ikke at blive for afhængige af Kina. Her kommer Vietnam ind i billedet, siger han.
Netop den tendens er også årsagen til, at Leman sidste år åbnede et kontor i Vietnams vigtigste finanscentrum Ho Chi Minh City.
Der er mange af vores danske kunder, som begynder at sprede deres produktion lidt mere for ikke at blive for afhængige af Kina. Her kommer Vietnam ind i billedet Janus Grimnitz, Lemans landechef for Kina
Geopolitik og pandemi
Udviklingen kan også ses i en nyligt fremlagt undersøgelse fra Dansk Industri. Her har brancheforeningen stillet spørgsmål til 85 danske virksomheder med aktiviteter i Kina, og tallene taler sit tydelige sprog.
49 pct. af de adspurgte virksomheder har nemlig enten trukket aktiviteter ud af Kina eller overvejer at gøre det. Og ifølge undersøgelsen er Vietnam, efter Indien, det mest populære alternativ til Kina.
En del af forklaringen er at mange virksomheder brændte fingrene under coronapandemien. Da de kinesiske fabrikker som følge af pandemien blev lukket ned, stod mange nemlig med et forsyningsproblem. For at minimere risikoen for et lignende scenarie i fremtiden forsøger en del virksomheder derfor nu at sprede deres produktion.
I undersøgelsen fra Dansk Industri angiver 48 procent af virksomhederne dog også at geopolitiske bekymringer er årsagen til, en vaklende tro på en fremtid i Kina. Konkret er de bekymrede for, at der bliver indført handelsrestriktioner, og at en konflikt i Taiwan kan gøre det umuligt at drive forretning i Kina.
Alternativer til Kina
Hvis en dansk virksomhed, der er afhængig af mikrochips eller andre komponenter i Kina, vil gøre sig mindre sårbar, så er China Plus One-strategien en mulighed.
Den går ud på, at man supplerer sine aktiviteter i Kina med egenproduktion eller underleverandører i et tredje land, som for eksempel Indien eller i Østeuropa.
Dermed risikerer man ikke at måtte stoppe eller forsinke sin produktion, hvis eksempelvis forholdet mellem EU og Kina bliver så dårligt, at det fører til politiske indgreb.
Ifølge undersøgelsen fra Dansk Industri er de mest populære alternativer til Kina følgende lande:
Indien: 23 procent.
Vietnam: 19 procent.
Malaysia: 13 procent.
USA: 9 procent.
Andre asiatiske lande: 9 procent.
Kilde: "China Plus One - Implications for Danish businesses", analyse fra Dansk Industri.
China Plus One
Det er imidlertid værd at bemærke, at mange virksomheder ikke fuldstændigt dropper Kina. I stedet flytter de kun en del af produktionen videre, så afhængigheden bliver mindre - en strategi med navnet China Plus One.
- Selvom der sker nogle geopolitiske ting, så er der virkelig mange danske virksomheder, der stadig arbejder sammen med Kina. Og det vil de blive ved med at gøre i de næste mange år, siger Janus Grimnitz.
Selvom der sker nogle geopolitiske ting, så er der virkelig mange danske virksomheder, der stadig arbejder sammen med Kina. Og det vil de blive ved med at gøre i de næste mange år Janus Grimnitz, Lemans landechef for Kina
Af samme grund har Leman heller ikke på nuværende tidspunkt planer om at lukke virksomhedens syv kinesiske kontorer.
- Når man er en gammel speditionsvirksomhed, der er over 100 år gammel, så har man jo set det før. Vi følger udviklingen, men uanset hvordan det politisk ser ud, så er vi der, hvor vores kunder har brug for at være, så længe der ikke bryder med international lovgivning eller sanktioner, siger Janus Grimnitz.
Kinesiske virksomheder følger med
Selvom en stor del af produktionen formentlig vil blive i Kina i mange år endnu, kan man godt mærke tendensen hos de lokale virksomheder i det enorme land.
Mange kinesiske virksomheder investerer nemlig også i stigende grad i blandt andet Vietnam.
- Ligesom vi som speditør rykker derhen, hvor vores kunder er, så rykker producenterne i Kina også til de lande, hvor kunderne gerne vil eksportere fra, siger han og fortsætter:
- Samtidig er Kina stille og roligt ved at gå fra at være en produktionsøkonomi til en forbrugsøkonomi. Flere er veluddannede og flere får kontorjobs. Derfor arbejder kinesiske virksomheder på at flytte produktionen til andre asiatiske lande.
Dermed sker der også en stigning i efterspørgslen på transport internt i Asien. Omkring 80 pct. af Lemans forretning er dog stadig eksport til Europa, Skandinavien og USA.