Kontrakterne på søfragt bliver kortere
Kortere kontrakter på søfragt er blevet mere populære for speditører og andre kunder hos rederierne.
Det viser en undersøgelse fra analysehuset Xeneta.
Mens kontrakter der strækker sig over 12 måneder stadig er de mest populære, er der sket et fald i andelen fra 52 pct. til 43 pct. Samtidig er der sket en stigning i antallet af kontrakter fra 3 til 6 måneder, fra 13 pct. til 26 pct.
- Det handler alt sammen om risikostyring. Når du er usikker på markedets retning på nuværende tidspunkt og i den nære fremtid, undgår du at binde dig til langvarige kontrakter, fordi du ikke ønsker at risikere at betale for meget, hvis markedet falder, siger Peter Sand, som er chefanalytiker hos Xeneta.
Sorte svaner
Ifølge Xeneta skyldes usikkerheden særligt de såkaldte “sorte svaner” - geopolitiske eller globale begivenheder der påvirker fragtraten - som de seneste år bliver mere og mere almindelige.
I år har vi blandt andet set de “sorte svaner” i form af raketangrebene i Det Røde Hav, brokollapset i Baltimore og tørken i Panamakanalen.
- Det gælder især, hvis du ikke har en klausul inkluderet i kontrakten, der tillader dig at genforhandle i tilfælde af faldende priser. Omvendt vil transportører sandsynligvis presse på for at inkludere genforhandlingsklausuler for at sikre det modsatte, hvis priserne stiger, siger Peter Sand.
Analysehuset påpeger samtidigt at kontrakterne ikke kun handler om penge. For kunderne er pålidelighed og sikkerhed ofte vigtigere. Det er netop årsagen til at kontrakter på 12 måneder stadig er de mest populære.