Ny rapport: Handelsrute styrtbløder efter Houthi-angreb
Containertrafikken er faldet med svimlende 90 pct. i Det Røde Hav, siden Houthi-bevægelsen begyndte at angribe civile fragtskibe sidste efterår.
Det anslår en ny rapport fra amerikanske Defense Intelligence Agency (DIA), der har evalueret på trafikken gennem Det Røde Hav fra december 2023 og til nu.
Agenturet anslår samtidig, at 10-15 pct. af verdenshandlen er påvirket af angrebene i Det Røde Hav.
Det skriver gCaptain.com.
Penge, rejsetid og brændstof
Oprørsbevægelsen har udført adskillige angreb siden november 2023, hvilket har fået adskillige rederier til at droppe turen gennem Det Røde Hav for at passe på besætninger og skibe.
I følge rapporten koster det rederierne 11.000 ekstra sømil at tage den alternative rute rundt om Afrika, hvilket også betyder én millioner US dollar i meromkostninger til brændstof pr. tur samt en til to ugers ekstra rejsetid.
Men ovenstående er stadig mere attraktivt end de øgede forsikringspræmier og bonusser til besætningen, som det vil kræve at tage turen igennem det angrebshærgede område.
65 lande
Rapporten anslår, at i alt 65 lande og 29 forskellige energi- og shippingfirmaer er påvirket af houthiernes aktiviteter i området.
En af dem er danske Mærsk, der indstillede sejladserne i området den 5. januar 2024 i Bab-el-Mandeb-strædet i Rødehavet på ubestemt tid.
Mærsk traf beslutningen efter, at rederiets containerskib 'Maersk Hangzhou' var blevet forsøgt angrebet i farvandet den 30. -31. december.
Læs rapporten som PDF her.
Læs mere om containermarkedet:
Containermarkedet balancerer mellem kaos og total kollaps