23948sdkhjf

Mærsk-rival i amokløb på tonnage: Har 98 nye containerskibe på vej

Containerrederiet CMA CGM har føjet nye skibe for mindst 3,5 mia. dollars til sin i forvejen tykke ordrebog

Mærsks konkurrent CMA CGM gnider salt i såret på containermarkedet. Det sker med en ordre på 20 nye containerskibe til levering i 2027 og 2028 fra forskellige værfter i den sydkoreanske HD Hyundai-gruppe. 

Ordrerne falder i et marked, som i forvejen styrer mod en snarlig overflod af skibe i forhold til efterspørgslen.

Det skriver Tradewinds.

Ifølge mediet har rederiet underskrevet hensigtserklæringer værfter i Sydkorea på ikke under 20 nye dual-fuel LNG skibe fordelt på 16.000 teu skibe og skibe på 8.000 teu.

I det aktuelle marked anslår kilderne, at stykprisen for skibene er henholdsvis 200 mio. dollars og 140 mio. dollars. 

Hyundai vil ikke kommentere aftalen, men bekræfter, at efterspørgslen efter særligt tank- og containerskibe fortsat er stor.

Ifølge VesselsValue har rederiet 98 nybygninger på vej for samlet 16,3 mia. dollars fra værfter i Asien, mens Clarksons angiver en lidt mindre ordrebog på 84 skibe. 

Ifølge Tradewinds er der tale om 27 ultrastore containerskibe på 24.000 teu og 29 skibe på mellem 13.000 og 16.000 teu samt et antal mindre skibe, som efter sigende alle er dual-fuel skibe med LNG eller metanol.

Ikke den eneste

CMA CGM er ikke den eneste med appetit på mere tonnage, trods udsigterne til et stort overudbud af containerskibe på verdenshavende de kommende år.

Både Hapag-Lloyd, Zim, MSC, Cosco og ifølge Tradewinds også Mærsk hamstrer tonnage, skriver Tradewinds, som peger på faktorer som krisen i Rødehavet, udsigt til nye, strammere emissionsreduktionsmål for 2040 fra EU og overraskende stærke fragtrater og indtjening.

Også Splash247 rapporterer, at containerordrerne strømmer ind hos værfterne i Asien, hvor nogle af de største kinesisk skibsbyggere nu tager ordrer ind på levering helt frem til 2029.

Ifølge mediet venter Bimco i år 478 nye containerskibe på søen med en samlet kapacitet på 3,1 millioner teu. Det vil øge den samlede containerkapacitet med 10 procent, eller 41 procent mere end sidste års hidtidige rekordtilgang.  

Skibsværfternes ordrebog er ifølge Bimco nu på 133 millioner kompenserede bruttotons (cgt), hvor containerskibene tegner sig for 30 procent. 

Væksttempoet er bemærkelsesværdigt i betragtning af, at det tog containerrederierne omkring 50 år at nå en samlet kapacitet på fem millioner teu i 2001.

Ifølge data fra Alphaliner er kapaciteten de seneste blot syv år øget fra 20 til 30 millioner teu.  

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078