Mærsks logistikarm vokser langt om længe
Langt om længe er der fremgang i A.P. Møller - Mærsks logistikdivision.
Det viser virksomhedens halvårsregnskab.
I andet kvartal af 2024 ligger omsætningen på 3.632 mio. USD, mens det i samme periode i 2023 lå på 3.386 mio. USD.
Driftsresultatet for divisionen er ligeledes vokset, og ligger på 126 mio. USD for kvartalet mod 115 mio. USD sidste år.
Fremgangen er positivt for rederiet, der gennem flere år har satset benhårdt på at udvide logistikaktiviteterne som et værn mod de ekstreme udsving i indtjeningen, der plager containerforretningen. Trods Mærsks ambitioner har divisionen nemlig skuffet de seneste mange kvartaler.
Regnskabsår | Q2 2024 | Q2 2023 |
Valuta | mio. USD | mio. USD |
Nettoomsætning | 3.632 | 3.386 |
Driftsresultat (EBIT) | 126 | 115 |
Driftsoverskud (EBIT-margin) | 3,5 pct. | 3.4 pct. |
Kilde: A.P. Møller - Mærsk |
Kort om Mærsks logistik-strategi
- Siden 2016 har Mærsk skilt sig af med olieforretningen og senest slæbebådsaktiviteterne i Svitzer og i Maersk Supply Service
- I stedet har shippingrederiet brugt milliarder på globale opkøb af selskaber i land- og flytransport, lagerfaciliteter og logistik
- Mærsk vil nu stå for den fulde værdikæde af varetransport - eller "integreret containerlogistik"
- Målet er vækst og overskud via en stabil og stigende indtjening fra landtransportaktiviteterne
- Det skal samtidig lægge en bund under den hyper-volatile indtjening fra de lyseblå containerskibe.
Skuffede analytikere
Selvom fremgangen er forholdsvis mærkbar, er den mindre end hvad analytikerne havde forventet.
Hos Sydbank regnede man eksempelvis med et driftsresultat (EBIT) på 133 mio. USD og en omsætning på 3.725 mio. USD. for kvartalet.
Ser man på lønsomheden for divisionen er der også en lille fremgang at spore. Her vokser overskudsgraden fra 3,4 pct. i andet kvartal af 2023 til 3,5 pct. i andet kvartal af 2024. Sammenlignet med første kvartal af 2024 er fremgangen noget større. Her lå den på 2,5 pct.
Dermed ser det altså ud til at divisionen er på vej i den rigtige retning, selvom Mærsk stadig er meget langt fra deres eget mål om en overskudsgrad på 6 pct.
Modsat logistikdivisionen ligger den samlede koncern lidt lavere i kvartalet på både driftsresultat og omsætning end resultaterne for samme periode i 2023. Der er dog værd at bemærke, at Mærsk dengang stadig var påvirket af en effekt fra de uhørt høje fragtrater fra corona-tiden.
Regnskabsår | Q2 2023 | Q2 2024 |
Mio. dollars | ||
Nettoomsætning | 12.988 | 12.771 |
Underliggende Ebitda* | 2.916 | 2.100 |
Ebit | 1.469 | 963 |
Resultat før skat | 1.591 | 976 |
Resultat efter skat | 1.487 | 833 |
Egenkapital | 56.427 | 53.126 |
*Underliggende resultater er justeret for diverse omkostninger eller gevinster ved omstruktureringer, frasalg og lignendeKilde: Kvartalsregnskab Mærsks andet kvartal 2024 |
Læs mere:
Mærsk-strategi mangler stadig den endelige syretest