23948sdkhjf

DFDS-boss: Jeg kan ikke være tilfreds

Alt stiger. Både priserne og kampen om kunderne, forklarer Torben Carlsen på bagkant af rederigigantens kvartalsregnskab

Det har været en drøj periode at komme igennem for DFDS.

Andet kvartal er netop blevet gjort op, og her har driftsresultatet fået en gevaldig ørefigen og er gået 28 pct. tilbage sammenlignet med Q2 sidste år.

Og det er bare svært at hive penge hjem i markedet for tiden, forklarer CEO i DFDS Torben Carlsen overfor Søfart onsdag morgen.

- Voluminerne i færgeforretningen har ikke været særlig stærke i perioden. Der er overkapacitet og prispres på nogle områder, og det afspejler sig i heftig tenderaktivitet og reducerede priser, siger Torben Carlsen og tilføjer, at overkapaciteten også findes i logistikforretningen. 

Desuden er det blevet dyrere at være rederi, fordi priserne stiger. 

Jeg kan ikke være tilfreds, når vi er efter årets forventninger og må nedjustere. Torben Carlsen, CEO i DFDS

- Dokninger koster bare mere. Skibsværfterne har travlt, også i lyset af, at den grønne omstilling giver mere arbejde til dem. Og når markedet er presset, er det svært for os at finde dækning for de omkostningsstigninger, siger han.

DFDS var allerede ude i juli måned og nedjustere forventningerne til resultatet for 2024. En manøvre som er sket som direkte konsekvens af det pressede marked og stigende omkostninger, siger Torben Carlsen.

- Vores Q2 er ikke væsentlig under forventning, men når vi fremad, så ser vi, at den vending vi havde håbet på ville ske nu, kommer senere, siger han. 

Der er mange operatører, der har været gode til at investere i ny infrastruktur. Der er en sund konkurrence og overkapacitet visse steder Torben Carlsen, CEO i DFDS

- Jeg kan ikke være tilfreds, når vi er efter årets forventninger og må nedjustere. Jeg er tilfreds med indsatsen, der bliver gjort rundt omkring i organisationen, og så må vi arbejde endnu hårdere for at modvirke de makroøkonomiske tendenser, siger han.

Sund konkurrence og overkapacitet

Det pressede marked er især de barske realiteter på Den Engelske Kanal og Østersøen. 

Der er mange operatører om buddet og tilsvarende kamp om kunderne, og mange satser i øjeblikket på at optimere forholdene for brugerne netop her, forklarer direktøren.

- Der er mange operatører, der har været gode til at investere i ny infrastruktur. Der er en sund konkurrence og overkapacitet visse steder, forklarer han.

Vores evne til at opnå fuld dækning for omkostningsstigninger er nedsat for tiden Torben Carlsen, CEO i DFDS

Det er derfor svært at tjene penge over kanalen. Kort fortalt.

- Vores evne til at opnå fuld dækning for omkostningsstigninger er nedsat for tiden, siger Torben Carlsen, men understreger at det ikke giver anledning til at skrue ned for tilstedeværelsen, bare fordi det er svært.

-  Vi er overbeviste om, at beskyttelsen af vores rutenetværk på den korte bane er afgørende for vores langsigtede vækst og robusthed, idet markederne over tid vil re-balancere udbud og efterspørgsel, slutter han. 

DFDS A/S
Regnskabsår Q2 2024 Q2 2023 pct. ændring
Valuta mio. DKK mio. DKK %
Omsætning 7.580 6.942 9
EBITDA 1.232 1.370 10
EBIT 519 718 28
Kilde: DFDS' kvartalsrapport Q2

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.125