Stark sætter klimatal på leveringen
Når en af Starks lastbiler kører afsted med byggematerialer til en byggeplads, udleder den CO2, og nu kan byggecenterkædens kunder også få den del med i klimaregnskabet.
I en pressemeddelelse oplyser Stark, at klimadata på fragten er seneste tilføjelse til kædens digitale værktøj, Stark KlimaLog, som udover transportdata også viser CO2-data og øvrig miljøinformation på titusindvis af byggematerialer.
Regeringen og et bredt politisk flertal blev i maj 2024 enige om en aftale, der strammer klimakravene til nyt byggeri markant. Et af aftalens hovedpunkter er, at selve byggeprocessen skal med i klimaregnskabet. Med aftalen bliver der fastsat en grænseværdi, der blandt andet dækker den klimapåvirkning, transporten af byggematerialer udleder.
I forlængelse af aftalen har Social- og Boligstyrelsen netop sendt et udkast til ændring i bygningsreglementet i høring om, at klimaregnskaber for emissioner på transport skal implementeres i bygningsreglementet fra 1. juli 2025.
- Vi hilser de skærpede krav i bygningsreglementet om at inkludere transportdata velkommen. Hos Stark ønsker vi at lette kundernes arbejde med at indsamle data, og vores digitale platform gør det nu også muligt at trække en rapport med emissioner på transporten af deres byggematerialer. Med Stark KlimaLog får kunderne med andre ord et samlet klimaoverblik ét sted, siger Christian Stokholm, direktør for strategi- og forretningsudvikling i Stark Danmark.
Logistikrapport med få klik
Med få klik kan Starks professionelle kunder logge ind på deres konto via kædens hjemmeside og trække en rapport med emissioner på logistik af deres materialer. Derudover kan kunderne se, om materialerne er leveret til byggepladsen, eller om de er købt og afhentet af håndværkeren selv i en Stark-forretning. Den indsigt kan kunderne bruge til at optimere byggepladsprocessen.
I forhold til Starks egne leverancer er der flere forskellige måder at opgøre emissionsdata på. Derfor vil Stark løbende justere og opdatere kundernes muligheder for at trække tal gennem KlimaLog, oplyser Christian Stokholm.
- Som det står nu, ved vi ikke, hvordan de præcise krav til transportdelen i klimaregnskabet bliver. Men vi har nu givet adgang til første fase af transportdata til vores kunder, og vi har planlagt yderligere to faser. Når den konkrete lovgivning er klar, kommer vi selvfølgelig også til at optimere mod den, siger han.