Hvordan skal automatiseringen til din virksomhed se ud?
Din banan fra Netto eller posen med krydderier fra en af Coops butikker har givetvis været i hænderne på et af Dematic automatiserede lagre.
Virksomheden udvikler robot- og automatiseringssystemer i stor skala til blandt andet dagligvare- og andre detailhandelskæders lagre, hvor de plukker, håndterer, placerer og pakker alt fra netop frugt til nye kondisko. ”Vores produktportefølje af automation er bred, så vi kan også udvikle systemer, der kan gribe og håndtere emner som frugt i kasser, der skal håndteres forsigtigt. Desuden udvikler vi lagersoftware og andre e- produkter, så vi sammen med dem kan udvikle og levere komplette systemer til håndtering på lagre i alle størrelser og brancher. Softwaren er essentiel og er hjernen i ethvert distributionscenter,” fortæller sales manager for Dematic i Norden, Finn Biller.
Dematic har herhjemme blandt andet udstyret Sallings fødevareterminal i Højbjerg og nonfoodcentret i Brabrand ved Aarhus med automatiserede distributionscentre. Nettos fødevareterminal i Køge og Coops distributionscenter i Odense er andre eksempler på centrallagre i Salling Group, Coop- og Rema-kæderne, der er udstyret med Dematic-automation. På mange af lagrene stiller Dematic med resident customer service-teams, der servicerer, tjekker og vedligeholder automationen.
Varerne på Grundfos og snart også den svenske tøjkoncern Lindex’ lagre håndteres også af Dematic- automation. ”Vi skaber også automation til beklædningsindustrien. Selv om vores produkter kan installeres af virksomheder og brancher set over en bred kam, regner vi fødevare- og drikkevarer, pharma og dagligvarer som vores primære brancher. De har det til fælles, at automationen skal kunne håndtere til tider små enheder, men i store serier – og nænsomt. Kender vi en virksomheds antal ordrer, produktmængder, produkttyper og forskellige andre data, kan vi skabe automation til den virksomhed og branche,” siger Finn Biller.
Løsningerne er aldrig ens og bliver altid skabt fra bunden ud fra kundernes behov, og fordi centrene jo ikke ligger samme sted, og bygningerne ikke er ens. Der vil altid være lokale forhold, der kræver, at vi gør noget andet. Finn Biller, Nordic sales manager, Dematic
Selv om Dematic som nævnt skaber automation til mange andre led i supply chains, er hver opgave og hver løsning ny og anderledes. ”Løsningerne er aldrig ens og bliver altid skabt fra bunden ud fra den specifikke kundes behov, og fordi centrene jo ikke ligger samme sted, og bygningerne aldrig er ens. Der vil altid være lokale forhold, der kræver, at vi gør noget andet end ved det system, vi skabte til det foregående lager i samme detailkæde,” konstaterer Finn Biller. Han fortæller, at et projekt fra det første koncept og forespørgsel over udbud og til implementering af den ønskede løsning kan tage op til to-tre år.
De senere år har AMR (autonomous mobile robots) vundet i popularitet. Dematic har udviklet en løsning med de mobile robotter, der håndplukker og pakker varer – primært modetøj –til ehandelskunder på et distributionscenter for Radial Europe i Holland.
”Et af behovene var, at anlægget skulle være meget fleksibelt og kunne omstille sig hurtigt til skiftende modetrends. Derfor faldt valget her på AMRs, som også i vores øjne var den løsning, der matchede den ønskede kapacitet, pladsen på stedet bedst og gav den bedste business case,” siger Finn Biller.
Han fortæller, at teknologien udvikles konstant med bedre visuel genkendelse via kameraer og mere avanceret software. Han anbefaler, at køberne af systemer stikker fingeren dybt i jorden og kortlægger deres behov på kort og længere sigt, hvis de går i automatiseringstanker. ”Kunderne er med tiden blevet meget skarpere på deres behov, som gør, at vi kan leve op til ønskerne og skræddersy løsninger.
De skal blandt andet overveje, hvor lang tid anlægget skal køre i døgnet. Kører det to holdskift eller mere om dagen, er business casen som regel god, men kører den kun ét dagskifte 8-16, kan det have svært ved at tjene sig hjem. Desuden skal anlægget bygges med et blik for, at det kan blive udvidet på sigt. Er det ikke dimensioneret til udvidelse, kan det blive dyrt, fordi produktionen skal stå stille i længere tid. Er det gearet til en udvidelse, kan vi som regel bygge det ud og kun lukke ned et par weekender, mens anlægget alligevel står stille,” siger Finn Biller.
FAKTA
Dematic er en global virksomhed med hovedkvarter i Atlanta, Georgia, USA.
Dematic er markedsførende i logistiske automatiseringssystemer og -løsninger, som spænder fra
individuelle produkter og systemer til komplette og færdige løsninger.
Dematic har i Danmark hovedkvarter i Viborg.