Storstilet bydelsprojekt i København vil genere jernbanen
Ambitionerne er høje for den nye bydel Jernbanebyen på Vesterbro i København.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) har sagt, at det skal være "byens grønneste og mest bæredygtige bydel;" men Banedanmark gør indsigelse mod projektet, fordi det "ikke tager de nødvendige hensyn til Banedanmarks jernbaneanlæg af national interesse."
"Lokalplansforslaget omfatter en række forhold, der er i direkte modstrid med sikring og fastholdelse af det landsdækkende jernbanenet og dermed hensynet til nationale interesser samt flere af jernbanelovens bestemmelser," skriver Banedanmark på vegne af transportminister Thomas Danielsen (V).
Krav om støjforhold
Hvis lokalplanen bliver vedtaget, vil det "komplicere og fordyre jernbaneaktiviteterne på området," lyder det i indsigelsen.
Banedanmark skriver, at indsigelsen "har til formål at udskyde vedtagelsen", indtil man gennem en "konstruktiv dialog når til enighed om de nødvendige ændringer."
Det skyldes, at lokalplanen stiller krav om støjforhold, som ifølge Banedanmark vil få "driftsmæssige konsekvenser og omkostninger" for arbejdet på jernbaneanlæggene.
Det drejer sig blandt andet om driftsbygninger, der bliver udpeget som bevaringsværdige.
Teknik- og miljøborgmester Line Barfod (EL) vil ikke stille op til interview om indsigelsen med Byrummonitor, men oplyser i en skriftlig kommentar, at kommunen er "i dialog med Banedanmark om sagen for at finde en løsning, der kan fungere for alle parter."
9.000 beboere
Transportminister Thomas Danielsen har også ifølge et brev til Banedanmark bedt styrelsen "gå i dialog med Københavns Kommune med udgangspunkt i at finde en løsning, hvor der opnås enighed parterne imellem."
Transportministeriet er ikke vendt tilbage til Byrummonitor før deadline.
Planen er, at Jernbanebyen, der strækker sig over 550.000 kvm, skal være hjem for cirka 9.000 beboere og 4.000 arbejdspladser.
På sin hjemmeside kalder byudviklingsinvestoren Nrep, der som en del af Baneby Konsortiet ejer området sammen med Industriens Pension og Novo Holdings, Jernbanebyen for "den sidste store brik i byudviklingen i det sydlige og centrale København".
Et enstemmigt teknik- og miljøudvalg bakker op om planerne for Jernbanebyen. Planen er, at det første spadestik skal tages i 2025.