Pankas øger krav til leverandørerne
Asfalt består af bitumen, sten – og ESG? Asfaltvirksomheden Pankas skruer i hvert fald op for sin ESG- og bæredygtighedsindsats.
- Vi vil gerne gøre meget med ESG og har valgt de emner, vi prioriterer højest, efter en dobbelt væsentlighedsanalyse og en betragtning af, hvor vi gør størst forskel. Sådan siger siger direktør i Pankas, Kim Krøis.
- Som energitung branche fokuserer vi på at reducere CO2-emission fra vores produktion og brug af materialer og råvarer. For eksempel ved udvindingen af råvarer og transporten fra Norge og Sverige.
- Vi kan reducere mængden af bindemidlet bitumen og især øge mængden af genanvendt materiale, som er den faktor, vi har størst fokus på, fordi den har så stort potentiale, siger han.
Asfalt kan i princippet genanvendes 100 procent, viser Pankas-analyser. Udfordringen er dog sorteringen af materialerne, når gammel asfalt er pillet af vejene.
- Jo bedre sortering, desto bedre kvalitet og mindre ny bitumen, granit og andre materialer til ny asfalt, mener Kim Krøis.
- Bliver kvaliteten af de sorterede materialer høj, kan vi regne genanvendelse ind i vores produkters sammensætning. Kvalitet i det foregående arbejde giver kvalitet i asfaltarbejdet. Den cirkulære tankegang er i tråd med E5 i ESRS-standarderne og FN's verdensmål 12 om ansvarligt forbrug og produktion.
Med bedre sortering kan ,am rette recepterne for de forskellige lag og reducere mængden af jomfrumaterialer på grund af de genanvendte materialer. En beregning viser, at man hurtigt sparer 10 procent af CO2-emissionen ved at genanvende materialer.
- Den proces giver god værdi for bøde samfundet og os, siger laboratoriechef i Pankas, Erik Olesen.
Inspireret af Holland
Han henviser blandt andet til Holland, hvor genanvendelsesprocenten for brugt asfalt er væsentlig højere end i Danmark.
- I Holland er de længere fremme. De har centraler, hvor de skiller den gamle asfalt op i de nødvendige fraktioner, så alt kan bruges igen, forklarer Erik Olesen.
- Desuden er hollænderne begyndt at benytte udlæggere, tromler og andre maskiner drevet af el.
- Vi vil gerne køre på el herhjemme; men de få maskiner, der findes på markedet, koster som minimum det dobbelt af de konventionelle. Jeg har forespurgt på fire maskiner, der til sammen koster 10 millioner kroner ekstra.
- Det er en regning, vi ville skulle sende videre til kunderne. Der skal mange ekstra job til at tjene den investering hjem. En mulighed er, at fræsere og andre energikrævende maskiner kan køre på et andet og mere grønt drivmiddel end diesel, konstaterer Kim Krøis.
Bæredygtig energi og transport
FN's verdensmål 7 er bæredygtig energi, og Pankas ser løbende kritisk på sit og sine underentreprenørers energiforbrug for at optimere forbruget og trimme CO2-udledningen.
- Vi vejleder vores underentreprenører og opfordrer til, at de benytter det nyeste grej. El-lastbiler er der ikke så mange af endnu; men vi kræver, at motorerne overholder Euro 6, som er den nyeste og reneste norm.
- Vejdirektoratet har i år haft pilotprojekter, hvor CO2-emission målt fra produkternes EPD'er og CO2-forbrug på jobbet og ved kørsel var de bærende parametre for at vinde opgaverne. Den gode dialog er vejen frem i branchen, mener Kim Krøis.
Den rette temperatur
Pankas arbejder også med at ramme præcis den nødvendige temperatur for at komprimere de forskellige asfaltrecepter, så virksomheden kun bruger den nødvendige mængde gas til produktionen. Desuden skal råvarerne overdækkes, så fabrikken ikke skal anvende udnødvendig gas til at fjerne fugt fra stenmaterialerne.
Pankas vil desuden producere grøn strøm ved at lægge solpaneler på sine fabrikker og haller og arbejde på, at opgaver går til de Pankas-sjak, der er tættest på og derfor skal transporteres den korteste afstand, lige som de tre fabrikker så vidt muligt leverer til sine "lokale" kunder.
- For at opnå en grønnere fremtid skal vi ikke kun tænke alternative grønnere løsninger ved at udskifte 1:1, men også investere i kvalitet og løsninger, så vi forbruger mindre, siger Kim Krøis og nævner, at man ved at have fokus på kvaliteten af slutproduktet, ikke skal skifte det så ofte og dermed bruge CO2 igen.
- Vi var 'best-in-class' på statens veje sidste år. Den titel opnåede vi ved at holde fokus på recepter, produktion og udlægningskvaliteten blandt de gode og veluddannede hold, som udlægger asfalten.
FAKTA
- Pankas A/S udfører alle former for asfaltering for private, erhverv og offentlige virksomheder i hele
- Danmark.
- Pankas asfalterer offentlige og private veje, p-pladser, havne, indkørsler, legepladser, gårdmiljøer og meget andet.
Kilde: Pankas A/S