23948sdkhjf

Logistikbranchen er moden til disruption

Det var ikke et lyst billede, som Thomas Kingombe tegnede af speditions- og logistikbranchen, da der blev taget hul på anden del af Fremtidens Logistik 2020 – Danske Speditørers online konference i onsdags.

Tværtimod så tegnede han et billede af en branche, der er nødt til at investere den digitale udvikling. Kunstig intelligens og maskinlæring er stærkt på vej som værktøjer, der skal bruges til at tage beslutninger, når forsyningskæden skal optimeres.

Som konsulent i den amerikanske rådgivningsvirksomhed Boston Consulting Group (BCG) er han vant til at arbejde med store virksomheder og deres forsyningskæder. Og han lagde ikke fingrene imellem, da han i sit indlæg, at logistikbranchen er moden til at blive ”disruptet.".

- Transport og logistik er et stort marked med rigtig mange aktører. Som kunde opleves det som uigennemsigtigt, fordi området grundlæggende er komplekst. Der er svært at vide, hvor ens varer nøjagtig er henne i forsyningskæden. Der er mange processer, der stadig fungerer analogt med papirdokumentation mm. Og så oplever kunderne et varieret serviceniveau. Dertil kommer, at mange kunder også er enormt pris-sensitive.

Kontroltårnet

- Fundamentalt set har værdikæden ikke forandret sig. Der er stadig nogle fysiske varer, der skal flyttes fra et sted til en andet; men den måde, vi håndterer informationerne på, er under hastig forandring, sagde Thomas Kingombe.

- Mange forestiller sig måske, at der sidder nogle mennesker i et kontrolrum og styrer deres varer i forsyningskæden. For en kompleks supply chain med hundredvis af leverandører og massevis af fabrikker spredt rundt i forskellige verdensdele, er det nok ikke særlig realistisk med sådan et kontrolrum – et slags Houston Control Center – hvor der sidder folk og styrer det hele; men teknisk set er det muligt at skabe sådan et kontroltårn digitalt.

Den digitaliserede verden

- Med de teknologier, der er til rådighed, kan varer blive forsynet med tags og blive udsat for alle mulige former for målinger, scanninger og overvågninger. Det kan skabe transparens, så en kunde eller virksomhed kan se, hvor alle ens produkter til enhver tid er i forsyningskæden.

- Her er logistikbranchen bare ikke i dag og kan tilbyde denne transparens. 

- Med den regnekraft, vi har i dag, kan man også begynde at modellere, hvad der vil ske i en supply chain, hvis en linje går ned på en fabrik, hvis en leverandør ikke kan levere, eller hvis en samarbejdspartner pludselig er ramt af COVID. Man kan begynde at lave scenarier for, hvad vil der ske og hvilke beslutninger man skal tage.

- På længere sigt kommer vi til at arbejde med scenariebaseret planlægning. Her vil man kunne forudse, hvad en sælger fx vil kunne sælge de næste tre måneder – ikke baseret på sælgerens egen vurdering, men på algoritmer, der tager hensyn til en lang række faktorer, heriblandt også sælgerens historiske performance.

- Vi har allerede udviklet sådanne analyseværktøjer ved hjælp af algoritmer, kunstig intelligens og maskinlæring. Vi kan markant forbedre en virksomheds evne til at se ud i fremtiden og skabe visibilitet i forsyningskæden. Hvor er mit lager henne? Hvor er mine materialer? Hvad er status? Hvordan står det til med salget?

- Men rundt omkring i virksomhederne er ledelserne ikke helt klar endnu til at træffe beslutninger på grundlag af algoritmer.

Den menneskelige faktor

- Til daglig arbejder jeg hovedsagelig sammen med store produktionsvirksomheder, og de har tusindvis af mennesker ansat til at styre deres supply chain.

- En stor international fremstillingsvirksomhed med måske 40 eller 50 fabrikker rundt omkring i verden har måske 500 mand ansat i planlægning. Deres arbejde kunne i princippet godt fuldautomatiseres; men hvis du gør det, har du 500 planlæggere, der vil nedlægge arbejdet.

- Beslutningstagning via algoritmer er ikke noget man går i gang med, uden at man får involveret sine medarbejdere for at finde ud af, hvordan man gør det på den bedste måde.

- Menneskene vil nok være her et stykke tid endnu. Derfor skal vi finde en måde at få det til at lykkes på, så folk føler at teknologien hjælper - og ikke kommer for at skifte dem ud, sluittede Thomas.

Sidste online-konference på onsdag

På onsdag den 4. november kl. 10-11 holder Danske Speditører den tredje og sidste del af online-konferencen, Fremtidens Logistik 2020, Her er overskriften: Kundernes ønsker til fremtidens logistikleverandør.

Kommenter artiklen
Gå til joboversigten
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.206