DHL i grøn offensiv: Vi betaler merudgiften
Normalt er det forbundet med en meromkostning, når en virksomhed vælger en ikke-klimabelastende form for fragt af deres gods. Den opfattelse gør DHL Global Forwarding nu op med, når det gælder stykgods fragtet på skib (LCL).
- Merudgiften for containerskibenes brug af bæredygtig bio-fuel bretaler vi. Dermed kan vores kunder uden meromkostning hejse det miljøvenlige flag over for deres slutkunder – og for klimaet, siger Jesper Appel, salgs- og marketingansvarlig i DHL Global Forwarding.
- Det er ikke blot et spørgsmål om at købe sig til ”off-setting”, som jo stadig er en god model, men om at vi arbejder for at fremme brugen af den grønne bio-fuel i shippingindustrien.
Sådan fungerer det i praksis
I praksis fungerer DHL’s nye klimatiltag på denne måde:
- DHL Global Forwarding beregner hvor stor en CO2-udledning, der er ved den fragtmængde, som afskibes.
- Herefter sørger logistikfirmaet for at betale for forskellen mellem det, rederierne skal betale for det ”sorte” brændstof og den grønne bio-fuel.
- Hermed vil DHL være med til at fremskynde rederiernes overgang til det grønne og renere brændstof.
DHL: Reel klimavenlig løsning
- Den måde, som fragtmarkedet er indrettet, gør, at speditørerne og logistikfirmaerne køber ledig plads på forskellige containerskibe. Der er derfor tale om en helhedsbetragtning; men det ændrer ikke på konklusionen: Der er tale om en reel klimavenlig løsning, som med det samme kan mærkes der, hvor det bruges.
- Søfarten brænder nogle af de mest forurenende brændstoffer af overhovedet. Derfor er der i den grad behov for at gøre tingene anderledes. Vi ønsker, at søfarten skifter over til den grønne bio-fuel, så vi håber, at vores initiativ kan blive en ”game changer.”
- Vi tror på, at når vi nu øger efterspørgslen efter mere af det grønne bio-fuel, vil det skabe en større produktion og dermed også lavere priser, som på sigt kan udkonkurrere det sorte brændstof, slutter Jesper Appel.