23948sdkhjf

25-årig direktør vil spare halvdelen af lager-virksomheders vikarbudget

Frederik Hedelund, 25 år, er direktør og medstifter i firmaet bag app’en Temply. Temply er en digitalisering af vikarbureauernes funktion, der skærer mellemmanden – vikarbureauet – ud af ligningen og sætter virksomheder og vikarer i direkte kontakt.

- Vi stillede os selv spørgsmålet: ’Hvorfor skal vikarbureauerne have fuld kontrol over, hvilke vikarer havner hos hvilke virksomheder – og samtidig tjene rigtig godt på det?’, siger Frederik Hedelund om ideen bag.

I dag har Temply omkring 500 virksomheder og 6000 vikarer som brugere. Virksomheder kan selv søge efter vikarerne, mens de på den anden side frit kan vælge mellem de forskellige opslag i appen.

Oprindeligt lå 60 procent af Temply’s brugere i HoReCa-segmentet (hoteller, restauranter og cafeer), men coronakrisen fik Frederik Hedelund til at rette fokus andetsteds.

- Siden første bølge af corona har vi fokuseret benhårdt på lagerlogistik og leveringer – eksempelvis af måltidskasser, der rummer et kæmpe logistiknetværk. I dag er vi næsten omvendt, hvor 60 procent af vores omsætninger kommer fra lager og logistik, siger Frederik Hedelund.

Søger af egen motivation

Én af de firmaer er SkanLog (Skandinavisk Logistik), hvor Lasse Henriksen er pakkerichef og selv ansætter en del vikarer.

- Vi har gjort brug af Temply over en årrække, hvor vi har brugt den on-off, og har været yderst glade. Når vi har booket en vikar, har der ikke været noget at sætte en finger på. Vi har ikke prøvet at sende en vikar tilbage, som vi har prøvet med andre vikarbureauer, siger han.

Det er netop ét af de punkter, hvor Frederik Hedelund mener, at Temply skiller sig ud.

- Med de traditionelle vikarbureauer aner virksomhederne ikke, hvilken vikar møder op – er det en mand eller kvinde og med hvilken erfaring? Så vores mål var at lave en digital platform, hvor vi kunne gøre det her så transparent som muligt, siger han.

- Vikarerne ansøger direkte til vikarjobbet. Vikarerne er altså interesserede fra starten, og bliver ikke ringet op at et bureau, der tvinger dem til arbejde, for ikke at blive nedprioriteret næste gang, der kommer et job, siger Frederik Hedelund.

Det peger Lasse Henriksen på, som et klart plus i brugen af Temply. 

- Det er de samme opgaver, vi skal bruge personer til. Så i stedet for at skulle bruge tid på at lære en ny op, så kan vi få den samme ud hver gang. Det er ikke alle vikarbureauer, hvor det er muligt, siger han.

Halv pris af gennemsnittet

Et andet punkt, hvor Frederik Hedelund mener, at Temply adskiller sig fra konkurrenterne er på prisen.

- Ved at fjerne mellemleddene kan vi gøre det til cirka halvdelen af, hvad markedsgennemsnittet ligger på. Du skal ikke ringe ind til et bureau, der så derefter skal ringe til en vikar.

- Det kan vi gøre samtidig med, at vi er ikke går på kompromis med vikarernes vilkår, for vi er fuldt overenskomstdækket, siger han.

Temply tjener sine penge ved at smide 15 procent oveni timeprisen.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078