23948sdkhjf

Logistikløsning skal spare tid og spild på byggepladsen

15 procent mindre materialespild og 20 procent mere tid til at bygge i. Det er ambitionen for Ulrik Branner, der står bag logistikløsningen Sitehub, der er målrettet entreprenører og bygherrer.

Et studie fra Aarhus Universitet har tidligere beskrevet, hvordan produktiviteten i byggeriet har været faldende siden 70’erne.

- Siden 1972 har man kontinuerligt fået mindre og mindre ud af hver eneste time, der er lagt i arbejdet. Byggepladser er simpelthen blevet mindre og mindre effektive, fordi mere tid går med ikke-værdiskabende arbejde. Det betyder i sidste ende, at vi bruger flere og flere arbejdstimer på at lave det samme byggeri, udtalte Hasse Neve, tømrer, civilingeniør og ph.d. om studiet, han selv stod bag.

En tendens, som Ulrik Branner også har bidt mærke i.

- En typisk entreprenør bruger jo 20 procent af tiden på at finde materialer, flytte dem og rydde op. Vores fornemste opgave er at give entreprenører mere tid til at bygge, siger Ulrik Branner.

- Derudover er det jo nærmest en anerkendt standard, at medarbejdere på en byggeplads er effektive 30 procent af deres tid, siger han.

Skal give mere tid til at bygge

SiteHub er udtænkt som en logistikentreprenør, der både hviler på en digital komponent, men også menneskelig erfaring og viden, og målet er i høj grad at sikre, at entreprenøren har de rigtige materialer til den rigtige tid ude på byggepladsen.

Ambitionerne om at give mere tid og mindre spild er til stede - men hvad det reelt ender med er sværere at sige i øjeblikket.

- 15 og 20 procent. Det skal jo tages med et gran salt, fordi vi er så unge her i Sitehub-regi. Men det er jo baseret på de erfaringer, vi har, og nogle meget dygtige folk i projektet, siger Ulrik Branner.

SiteHub

SiteHub er en næsten ny virksomhed, der bygger videre på flere års erfaring fra en anden af Ulrik Branners virksomheder, LetsBuild.

Det er i forbindelse med projektet “Byggeriets Blockchains” anført af Dansk Industri og finansieret af Industriens Fond, at SiteHub har taget form.

SiteHub udnytter virksomhedernes eksisterende teknologier og integrerer den med erfarne eksperter på byggepladsen. I tillæg hertil tilbyder SiteHub at rydde op, sortere affaldet og sørge for, at materialerne ikke står i kø ved elevatoren

Kilde: Sitehub.dk

Der skal være mulighed for at lave nærlager til projekter i stedet for at opmagasinere materialer på byggepladsen. En softwareydelse skal sikre, at materialerne bliver leveret på rette tid og sted, og så har Sitehub ”logistikeksperter”, der kan sættes ind på byggepladser.

- Vi samler leverancer fra forskellige materialegrupper og afstemmer leverancen til byggepladsen. Mange af lastvognene med materialer er måske kun halvt fyldte, og så der er en logistikoptimering i at køre det til et nærlager.

- Vi har et projekt i Carlsbergbyen, hvor vi har en elektriker, der bygger. Der kan vi sørge for, at de ved præcis hvilke pakker og på hvilken etage de skal leveres. Så er det klar, når elektrikeren kommer, siger Ulrik Branner.  

God respons fra branchen

Delene i SiteHub er, ifølge Ulrik Branner, i virkeligheden slet ikke så revolutionerende.

- Det er ikke en totalt ny opfindelse. Vi samler bare nogle eksisterende komponenter og binder dem sammen i realtid. Feedbacken har været meget positiv, siger han.

Det betyder dog ikke, at projektet ikke er efterspurgt.

- Lige nu tester vi sammen med Enco og Solar. Enco har været meget klare i spyttet, og Solar har investeret i os. Senere starter vi også test op med Bygma og Huskompagniet, siger Ulrik Branner.

Fremtiden er også allerede nogenlunde skitseret.

- Planen er i år, at vi maksimalt skal have tre projekter mere. Vi skal jo bevise, hvordan det skal hænge sammen, og vi mangler stadigvæk nogle komponenter i den digitale platform, siger Ulrik Branner

- Vi kigger på projekter i størrelsesordenen plus 100 mio., for at der er en materialekompleksitet, der gør det interessant for entreprenøren eller bygherren. Når vi er færdige med det, så har vi en forståelse for, hvor vi har vores styrker og hvad der skal til at skalere virksomheden, siger han.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.093