Pandemi revolutionerer butikkers forsyningskæde
Inden for de næste tre år planlægger 66 procent af virksomhederne inden for produktion og detailhandel at foretage gennemgribende ændringer af deres forsyningskæde. Det sker for at tilpasse forretningen til pandemiens eftervirkninger.
En dugfrisk undersøgelse fra det globale it-konsulentfirma Capgemini viser, hvordan coronakrisen har påvirket tilgangen til supply chain i detailleddet og hos producenter af forbrugsvarer.
- Covid-19 har igangsat en massiv omvæltning på alle niveauer i virksomheder inden for detailhandel og produktion af forbrugsvarer, forklarer Maria Søndergaard, direktør for produktion og retail hos Capgemini Danmark.
Undersøgelsen, som er foretaget af Capgemini Research Institute, bygger på svar fra 400 supply chain-direktører i 11 lande og fastslår, at corona grundlæggende har udfordret forretningen for 85% af de adspurgte produktionsvirksomheder, mens 88% af detailvirksomhederne har set deres forretningsmodel blive ”disrupted” under pandemien.
Kun 23 procent af producenterne og 28 procent af detailvirksomhederne svarer i undersøgelsen, at deres supply chain er agil nok til at understøtte forretningens udvikling de kommende år.
Er blevet mere bevidste
- Vores undersøgelse viser tydeligt, at både producenter af forbrugsvarer og butiksleddet er blevet mere bevidste om den risiko, som uforudsete hændelser udgør for forretningen, fortsætter Maria Søndergaard.
- Pandemien har virket som en turbo i forhold til at erkende egne svagheder. Derfor ser vi også, at de nye erkendelser fører til en mere målrettet indsats for at bygge mere agilitet og modstandskraft ind i hele forsyningskæden.
Ny teknologi er afgørende
- Detailhandelen og producenterne af forbrugsvarer har indset, at nye teknologier er afgørende for at skabe den nødvendige tilpasningsevne. Vi kan se, at de sætter fart på investeringer i digitale løsninger til forecasting, kontrol og kosteffektiv logistik.
Capgeminis undersøgelse viser desuden, at 66% af de adspurgte planlægger øget segmentering af deres supply chain. De ønsker at kunne håndtere skiftende efterspørgselsmønstre, produktpriser og regionale konsekvenser af corona-pandemien på en bedre måde.
Samtidig svarer 54%, at de vil implementere kunstig intelligens i deres forecasting for at imødegå konsekvenserne af Covid-19.
Fra global til lokal
En klar tendens i undersøgelsen er også, at mange producenter og detailvirksomheder anser det for forretningskritisk at gøre forsyningskæden kortere.
- Vi ser så småt et skifte fra global til lokal prioritering i forhold til underleverandører og produktionsfaciliteter,siger Maria Søndergaard.
- I undersøgelsen svarer 72% af de adspurgte producenter og 58% af detailvirksomhederne, at de aktivt investerer for at styrke deres lokale eller regionale produktionskapacitet. Samlet set planlægger hele 65% investeringer, der skal gøre leverandørkæden mere lokalt eller regionalt baseret end i dag.
- Som konsekvens af dette forudser vi, at de globalt orienterede leverandører inden for de næste tre år kun vil udgøre 25% af detailvirksomheders kapacitet. Det er et fald fra 36% i dag.
Læs hele rapporten på: https://www.capgemini.com/research/the-wake-up-call