23948sdkhjf

Vognmand først med klima-bevis

Transportvirksomheden Kaj Madsen Fjelstrup i Kolding har som den første virksomhed i Danmark fået bevis for sit klimainitiativ fra energiselskabet DCC Energi. Det er et certifikat, der dokumenterer, at virksomhedens udledning på mere end 10.000 ton CO2 er kompenseret via store naturbevaringsprojekter.

De 10.000 ton CO2 svarer til CO2-udledningen fra 4.000 personbiler et helt år.

Det er DCC Energi, som blandt andet driver Shell stationerne i Danmark, der som det første energiselskab herhjemme tilbyder virksomheder og offentlige kunder at CO2-kompensere deres brændstofforbrug.

Shell har sammen med udvalgte projektudviklere investerer i at opbygge en stor portefølje af certificerede naturbevarelses- og skovplantningsprojekter. Projekterne findes i Asien, Europa, Nord- og Sydamerika, og er certificeret under de internationalt, anerkendte standarder VCS og CCB Standards.

Stadig afhængige af diesellastbiler 

Ifølge adm. direktør Jens Andersen fra Kaj Madsen Fjelstrup er klima-kompensationerne nødvendige, hvis man skal være med i den grønne omstilling.

- Vi er stadig afhængige af diesellastbiler; men vi ønsker også at vise, at vi prioriterer et hensyn til klimaet.

- Det er nødvendigt, at vi og alle i transportbranchen aktivt tager skridt på vejen mod en grønnere virkelighed. Det er vores investeringer i CO2-kompensation et eksempel på. Det samme gælder vores investeringer i gaslastbiler. Vi har en stribe LNG-drevne lastbiler, som udgør cirka 10 pct. af vores flåde på 300 lastbiler.

Jens Andersen forklarer, at kunderne har taget yderst positivt imod beslutningen om at CO2-kompensere brændstofforbruget. Ikke mindst fordi det er et initiativ, der matcher godt med de klimatiltag, som mange kunder selv er i fuld gang med.

Mulighed for alligevel at gøre noget 

DCC Energi tilbyder alle virksomheder og offentlige kunder at CO2-kompensere deres brændstofforbrug.

- Så længe el-drevne lastbil og maskiner ikke er et realistisk alternativ for den tung transport, giver CO2-kompensering en mulighed for alligevel at gøre noget, siger Christian Heise, adm. dirktør i DCC Energi.

- Kaj Madsen Fjelstrup har været med lige siden vi introducerede kompensering som en ny mulighed. På den måde har de været med til at sætte CO2-kompensering af brændstof på agendaen i Danmark.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.252