Forsikringsselskab stiller spørgsmålstegn ved effektivisering
TT Club, det internationale forsikringsselskab med speciale inden for godstransport- og logistikforsikring, advarer nu forsyningskædens operatører om den følgevirkning af forstyrrelser, der kan komme som følge af blokeringen i Suez-kanalen.
- Ud over forsinkelsen af fragt ombord på de berørte skibe, vil der uundgåeligt være en følgevirkning for dem, der er involveret i aflastning af containere i destinationshavne, såvel som for last-mile transportører, siger Mike Yarwood, der er TT Clubs administrerende direktør for tabsforebyggelse i en pressemeddelelse.
- Mens den øjeblikkelige påvirkning er mangel på det forventede gods, der giver udfordringer på markedet, så er det når godsfragten begynder at dukke op, at der opstår yderligere risici.
Stiller spørgsmålstegn ved effektivisering
TT Club peger på, ankomsten af store mængder lastede containere kombineret med kravene til baglandsdistribution skabe forstyrrelser i havne og terminaler og skabe en containerophobning. Dette vil yderligere accellerere ubalancen i container-udbuddet, hvor der i forvejen er store problemer med tilgængeligheden af tomme containere.
- Det seneste årti har mange i forsyningskæderne søgt med en strømlining af de operationelle processer. De tiltag har blandt andet inkluderet en reducering af antallet leverandører, og indtroduktionen af 'just in time'-princippet, der skulle mindske unødvendige lageromkostninger, siger Mike Yarwood.
Det fokus er han til gengæld ikke overbevist om vil vare ved i fremtiden.
- Oplevelserne de sidste 12 måneder med coronapandemien, Brexit og Suez-blokaden stiller spørgsmålstegn ved ideen om effektivisering og omkostningreduktioner. Hvis det opnås på bekostning af modstandsdygtighed, er denne tilgang så den rigtige? Den nye normal er måske, at mange interessenter øger deres fokus på uforudsete hændelser og i højere grad vedtager en "just in case" -filosofi end en "just in time" -filosofi, siger Mike Yarwood.