23948sdkhjf

Transportgiganterne opjusterer – men bekymringen lurer alligevel

Både Mærsk og DSV Panalpina har de seneste dage kunnet fortælle, at de hæver forventningerne for 2021, og DSV kunne endda fortælle, at de har fordoblet driftsindtjeningen sammenlignet med sidste år.

Så umiddelbart skulle man tro, at transportkæmperne kunne læne sig tilbage og nyde den stigende efterspørgsel på containerfragt, der har præget den globale handel de seneste mange måneder. Men sådan ser DSV Panalpinas topchef Jens Bjørn Andersen ikke på situationen.

- Det er uholdbart, og vi skal ind i mere normale gænge. Vi betaler markant højere fragtrater, og vi gør, hvad vi kan for at hjælpe kunderne i deres supply chains, som er alvorligt ramt. Normalt har rederierne en rettidighed på 70-80 procent, men den er nede på 35 procent, siger han til Børsen og peger på, at det i øjeblikket tager ”markant” længere tid for DSV’s operatører at håndtere luftforsendelser og containere.

Det samme billede ser man hos Mærsk, der i forbindelse med mandagens opjustering af årsforventningerne bragte følgende udtalelse.

- Handelsvilkårene for de kommende kvartaler er fortsat påvirkede af en højere end normal volatilitet grundet potentielle ændringer i det nuværende efterspørgselsmønster, knaphed i forsyningskæderne og mangel på materiel, som kan påvirke short-term container raterne, oplyser selskabet.

Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.094