Buldrende vækst og flaskehalse sender råvarepriserne på himmelflugt
Restriktioner, store hjælpepakker og udsigten til høj økonomisk vækst har sendt priserne på råvarer og fragtrater på himmelflugt. Den udvikling skyller nu også ind over de danske grænser, hvor priserne på de importerede varer stiger.
De danske producenter hæver dog også priserne, som nu stiger i det højeste tempo i næsten 10 år. Det er et vidnesbyrd om, at inflationen også er på vej til Danmark.
Det kan mærkes hos de danske virksomheder, som betaler mere for de importerede varer, men i den grad også hæver priserne. Producentpriserne stiger nemlig med 7,5 procent, og det er det højeste niveau siden 2011.
Det er værd at bemærke, at producentpriserne stiger mere end importpriserne. Det hænger delvist sammen med, at producentpriserne har haft et efterslæb fra krisens begyndelse, men det er også et vidnesbyrd om, at de danske producenter formår at vælte de stigende omkostninger videre til kunderne. Der er i dette tilfælde er andre virksomheder i enten Danmark eller udlandet.
Dykker man længere ned i indeksene, kan man også se, at det særligt er priserne på hjemmemarkedet, det danske marked, der stiger kraftigt i øjeblikket.
Råstof og energi
Det er særligt underindeksene for råstofindvinding og energiforsyning, der drøner i vejret. Det er langtfra overraskende, da det er en naturlig konsekvens af den udvikling, som vi har set i den globale økonomi på det seneste. Det er et forvarsel om, at inflationen herhjemme er på vej op.
Det kan vi allerede nu se, når vi tanker bilen, men vi vil snart kunne se det ude i supermarkedet og butikkerne.
Udviklingen skyldes, at restriktionerne har givet store forskydninger i forbruget. Servicesektoren har været lukket ned, så i stedet har vi købt fladskærme, byggematerialer og en perlerække af andre varer.
Det har sat gang i industrien i global økonomi, og den øgede efterspørgsel har sat sig i højere priser på råvarer. Samtidig er forsyningskæderne i global økonomi meget hårdt belastet. Det har fået fragtraterne til at stige voldsomt, og det ender altså i sidste ende også med at give højere priser til forbrugerne.
Højere inflation herhjemme
Vi er heller ikke i tvivl om, at vi hen over de kommende måneder vil se en mærkbart højere inflation herhjemme.
Det er dog også vores vurdering, at forbrugsmønstrene vil normalisere sig igen, når restriktionerne forsvinder. Det betyder, at presset på industrien og shippingvirksomhederne vil aftage i andet halvår. Det kan betyde, at priserne vil normalisere sig lidt igen senere på året.
Vi er dog nu i en situation, hvor udfaldsrummet for inflationen og renterne er meget større, end det har været længe. Og det er primært i opadgående retning.
Store forskelle brancherne imellem
Der er dog store forskelle brancherne imellem. Indtil videre ser vi langt
de største udsving i den energitunge brancher. Det er dog vores forventning, at effekten i den kommende tid blive forstærket i flere andre brancher også.
Jern- og metalindustrien
I jern- og metalindustrien er importpriserne faktisk faldet over det seneste år. Det sætter producenterne her i en gavnlig position, da de samtidig har kunnet sætte priserne betydeligt op over det seneste år.
Helt omvendt forholder det sig for virksomhederne, der producerer metal. Her er importpriserne steget kraftigt, men man har ikke formået at sætte salgspriserne op. Det er dog vigtigt at påpege, at der er mange andre faktorer end bare priserne på de importerede varer, der er afgørende for, om producenterne klarer sig godt.
Detailhandelen
Vender vi blikket mod den del af detailhandlen, der handler med varige forbrugsgoder, så tegner der sig også et lyst billede af, at producenterne hæver prisen mere, end de importerede priser stiger. Der er altså her tale om den del af detailhandlen, der ikke udgøres af fødevarer. Det må også siges at være en af de brancher, der har nydt decideret godt af restriktionerne på servicesektoren.
Vejtransport
De stigende priser rammer også virksomheder i dansk økonomi, som leverer tjenesteydelser og ikke varer. Det gælder eksempelvis virksomhederne, der beskæftigelser sig med vejtransport. Her har vi også set stigende priser, men ikke i samme omfang som priserne på biler, lastbiler og anhængere.
Artiklen er en del af temaet Debat.