23948sdkhjf

DFDS indgår intermodalt partnerskab med togoperatør

DFDS’ Middelhavsforretning skal have øget sin intermodale forbindelser. Det vil sige, at andelen af fragt, som går til og fra rederiets terminal i norditalienske Trieste via jernbane, skal øges. 

Det er i dag dog allerede omkring 50 pct. af den fragt, som ind- og udskibes fra terminalen, der fortsætter via jernbane, men tallet skal være endnu større. Derfor har DFDS indgået et partnerskab med Prime Rail som rederier allerede samarbejder med.

- Vi er ved at lave en grundig undersøgelse af, hvordan vi kan udbyde pålidelige højkvalitets intermodale løsninger i vores netværk. Vi ser en stigende efterspørgsel på jernbanetransport i kombination med vores ro/ro-ruter og services inden for logistik, siger Lars Hoffmann, chef for DFDS’ forretningsområde i Middelhavet, og uddyber:

- Partnerskabet med Prime Rail giver os mulighed for at tilbyde yderligere intermodale løsninger. F.eks., at kunder kan aflevere deres gods i vores terminaler i Tyrkiet og så hente det igen i Europa, meget tæt på slutdestinationen.

En strategisk prioritet

DFDS vil som en del af partnerskabet med Prime Rail etablere et såkaldt Operational Excellence Center i Troisdorf i nærheden af Köln som et supplement til et allerede eksisterende Commercial Excellence Center.

Det danske rederi oplyser, at det er en strategisk prioritet i Middelhavsforretningen at videreudvikle jernbane- og dermed intermodale transportløsninger for at skabe både effektivitet og mere klimavenlige transportformer.

Som en del af aftalen bliver Prime Rail kontraktlig partner for DFDS over for jernbaneleverandører som jernbanevirksomheder, jernbaneterminaler og jernbaneoperatører.

Jernbane transport i Europa anses i dag for en af de mest miljøvenlige transportformer til gods. Ifølge DFDS har European Environment Agency opgjort CO2-forskellene således:

Den gennemsnitlige CO2 emission ved jernbanetransport er per ton-kilometer 15,6 g, mens den per ton-kilometer er 139,8 g ved vejtransport på lastbil.

DFDS har allerede 80 ugentlige togtransporter i samarbejde med Prime Rail. De afvikles på fem forskellige tog-linjer ud fra det store Middelhavs-hub Trieste. 

Læs mere om: DFDS
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.078