Danmarks maritime superklynge er i konstant udvikling
Mere end 1300 virksomheder er samlet i hovedstadsregionen og den samlede omsætning udgør omkring 280 mia. kr., hvilket svarer til 17 pct. af landets samlede omsætning inden for det maritime.
- Det er et puslespil af maritime kompetencer, der supplerer hinanden. København er centrum for shipping, krydstogter og andre tilstødende brancher, men havnen møder også konkurrence fra de andre havne i området inden for de minde coastere, siger Ronnie Hulstrøm, CEO og Baltic Shipping Company og uddyber:
- En havn fungerer kun i kraft af samspil med oplandet omkring den. En effektiv infrastruktur i og omkring havnene er afgørende. Uanset om det er lastbiler eller turistbusser, skal man let kunne komme til havnen, siger han.
Hovedstaden er på mange måder Det Blå Danmarks flagskib udadtil. Men den har ændret sig fra at være båret af tunge industriarbejdspladser til i stedet at være mere service- og teknologiorienteret.
Et godt eksempel på det er DS Norden, der før var et traditionelt rederi, men som i dag i høj grad er en servicevirksomhed, der opererer omkring 500 skibe rundt omkring i hele verden.
- Hovedstaden er søfartens Silicon Valley. Der er en stor koncentration af innovation inden for teknologi. Shipping er blevet ekstremt datadrevet, og det betyder, at vi ansætter nye fagligheder, som vi ikke tidligere havde brug for, siger Jan Rindbo, CEO i DS Norden.
Og skal udviklingen fortsætte, kræver det, at rekrutteringsgrundlaget inden for en lang række tekniske fag også er stort i fremtiden. Og det er ikke kun industrien, der skal gøre sig lækker, men også de omkringliggende elementer.
- København skal gerne være lige så attraktivt at flytte til som London eller Singapore. Det betyder meget, at der er gode internationale skoler eller fleksible åbningstider i børnehaver og skolefritidsordning, siger Jan Rindbo.